1. Pojęcia
1.1 Podstawy
1.2 Energie
1.3 Katalizatory
1.4 Rozcieńczanie
1.5 Zapis
1. Pojęcia
1.1. Podstawy
Najmniejszy, niepodzielny element to GAMM (kelaneańska tradycja alkemiczna używa określenia ATOM); związek dwóch gamów to już RAGAMA, czyli całość. Trzy gamy tworzą ragamę trzeciego stopnia, cztery – czwartego, itp. Np.: człowiek to ragama 486 stopnia, co oznacza że składa się na niego 487 różnych gamów (żołądek, paznokcie, włosy, itp.)
Każdy gam i ragama jest opisywany przez siedem ENERGII albo KOLORÓW; przyjmują one wartości ujemne, zerowe lub dodatnie. Jednostką ich pomiaru jest GAR; jeden gar to ilość energii konieczna do reakcji z innym garem. Jeśli zmiesza się 1 gar i 2 gar – z tych dwóch zareaguje tylko jeden; z tego powodu (Bogom niech będą dzięki!) alkemicy nie używają ułamków. Ilość garów nijak się ma do wagi; z ciała wielkiego Potwora można pozyskać znaczną liczbę gar, które będą ważyć miligramy. Wartość energii w ragamie zależy od częstości i gęstości jej występowania; np.: ragama krasnoludzka jest bardzo powszechna i z tego powodu jej energie są niskie. Tanelfowie w obrębie Cesarstwa, chociaż znacznie mniej liczni od krasnoludów również nie mają zbyt wiele kolorów – z powodu “zagęszczenia”. Najwięcej energii mają ragamy rzadkie, takie jak karenver (rodzaj horrora > Martwy Bezkres), herdainie czy Gwiezdny metal.
Stosunek gamów do ragamy to bardzo skomplikowane zagadnienie. Określanie rzędów oraz garowych wartości ragam rozpoczęli nuranie, a kontynuują głównie horrory i krasnoludy – i chociaż praca trwa już od tysiącleci, nigdy nie zostanie zamknięta z powodu nieskończoności Istnienia. Liczby ragamowe mają fundamentalne znaczenie; ich znajomość jest dla alkemików nad wyraz ważna.
Gam może zawierać więcej energii niż ragama w skład której wchodzi; i na odwrót, ragama często zawiera więcej energii niż wynikałoby to z sumy jej części.
Najistotniejszym czynnikiem jest jednak MOC. Kolory określają możliwości; moc odpowiada za ich urzeczywistnianie. W przypadku istoty zależy od najpotężniejszego czynu jakiego dokonała; moc żywiołów wynika ze stopnia ich skupienia (disops/ energia/ ekstrakt). Moc jest wartością zmienną w obrębie konkretnych granic; na ich oznaczenie alkemicy używają tak zwanych “ciemnych cyfr”.
Tylko jeden, określony gam wydzielony z ragamy w odpowiedni sposób, EKSTRAKT, obok kolorów może zawierać również moc. Po zakończeniu ekstrakcji wszystkie pozostałe części całości (oraz ona sama) tracą ją bezpowrotnie – jest to Drugie Prawo Ib’enegi. Ekstrakcja kolorów jest mniej “materiało-żerna”; każda kolejna daje połowę poprzedniej wartości.
1.2 Energie
Każdy z odczynników alchemicznych, np. serce, krew, odchody, zioło, kryształ, każdy gam, zawiera siedem składowych energii. Występowały one w starożytnych językach pod różnymi nazwami, często rozróżniane za pomocą kolorów atramentu. Przez wiele tysiącleci badacze starożytnych ksiąg czerpali z nich wiedzę o sześciu energiach: czerwonej, niebieskiej, żółtej, białej, czarnej i szarej (trzy ostatnie są nazywane monochromatycznymi). Siódma, odkryta jakiś Czas temu na nowo energia była uznawana przez twórców alkemii, nuranów, za niepoznawalną i przez to jakby nie istniejącą.
Czerwona, ALH: siła fizyczna, piękno i dostojność, mieso i krew (Ciało i Charyzma). W sercu wartość bazowa, w oczach połowa tej wartości. Krew także posiada czerwień, niestety bardzo rozrzedzoną. Czasem w sierści znajdują się pewne ilości;
Niebieska, SI’AL: umysł i duch (Ogień i Światło). Kości; najwięcej gar mają relikwie świętych, kapłanów, władców. Energia “dojrzewa” powoli od chwili śmierci i osiąga apogeum dopiero kilkadziesiąt lat później. Tuż po śmierci: mózg, jednak nawet wtedy wartość odczynnika pobranego z tej części ciała to 1/4 bazowej. Także w upierzeniu, zależnie od stworzenia, jego stężenie waha się tam od 1/4 do 1/16. Co ciekawe pióra wyrwane martwemu stworzeniu nie posiadają już tej mocy.
Żółta, OLL/ OR: witalność(dzicz), pragnienie i możliwości przeżycia (rudzalaion). Wątroba i nerki, 1/4 pełnej wartości znajduje się także w odchodach;
Biała, DAR: zdolność działania, czynienia, zależna od miejsca w hierarchii istot – śmiertelnik, pierworodny, lovoka, Eon. Zęby (to też kości, ale inne

), pazury, czasami w łuskach, także w krwi; Mikstury które maja oddzialywac na pierworodnych musza ja zawierac.
Czarna, ANN/ PANN: moc destrukcyjna, trudna do opanowania (In-da-aura). Skrzydła, głównie w krwi zabitej lub konającej istoty;
Szara, AKA/ AGA: umbra oraz antyenergia. Humanoidy niezwykle rzadko posiadają tą energię, a jeśli to najłatwiej jest ją uzyskać z serca i żołądka. W przypadku pozostałych istot zazwyczaj jest to jakaś część ciała, czasami niematerialna, której humanoidy nie posiadają. Np. Cienie mają bardzo duże pokłady szarości w swoim jądrze, pozyskanie jej z tego miejsca dla zwykłego śmiertelnika... jest niemożliwe;
Bezbarwna, KEMA: Pełny random. Zazwyczaj specyficzne miejsca, np. zęby niemowląt morskich elfów;
Energie ujemne: działają wprost przeciwnie niż dodatnie. Np.: ujemna Szarość reprezentuje niezwykle silną esencję, ujemny Niebieski degradację umysłową, ujemna Biel tworzy mikstury po których wypiciu traci się na pewien czas możliwość rzucania zaklęć, hmm czasami permanentnie... Jak dotąd nie udało się odkryć energii ujemnych dla Czarnej i Bezbarwnej.
Krew Potwora
Moc: 15
Energie: 30/1/80/5/1/1/0 (w standardowej kolejności: czerwona, niebieska, żółta, biała, czarna, szara i bezbarwna)
Najprawdopodobniej będzie destylowana w taki sposób by stać się ŻÓŁTYM ekstraktem o mocy 15 w ilości 80 gar. Zapisane fachowo 15Ż80 (moc, (opcjonalnie minus), kolor, gary)
1.3. Katalizatory
Katalizatorem nazywamy gam którego przynajmniej jeden rodzaj energii można dodać do innego, zwykłego gamu tego samego koloru, kumulując nieznacznie jego moc. Ograniczeniem jest zazwyczaj niewielka ilość koloru katalizatora uniemożliwiająca zwiększenie mocy większej ilości energii. Takie rodzaje energii poprzedzone są w zapisie alchemicznym “+”. Tandetny przykład ciśnie mi się na palce
Krew dziewicy
Moc 2 (+1)
+2/2/2/0/0/1/0
Taki zapis oznacza: moc energii zawartych w gamie krwi = 2, moc katalizatora = 1; czerwona energia jest katalizatorem w ilości 2 gar o mocy +1, czyli 2 gary Czerwonej o mocy np.: 5 można skatalizować w 2 gary o mocy 6. Gdyby Czerwonej było 3 lub więcej i tak jedynie 2 uległyby katalizacji; reszta nie weszłaby w reakcję – w wypadku rozbicia koloru (=różnica mocy) zachodzi zazwyczaj samoczynna ekstrakcja energii o większej mocy (tak jak wyżej byłoby to 6CE2)
W krwi dziewicy nie katalizuje się czerwień, raczej występuje rzadka odmiana czerwieni której stopień katalizacji można dodać do zwyklej czerwieni.
Katalizatory dzielą się na podstawowe i unikatowe. Unikatowe różnią się od podstawowych tym, że można katalizować nimi dowolną energię.
1.4 Rozcieńczanie
1.5 Zapis
Smocza koniczyna: 5 0/8/1/2/1/0/0
Krew dziewicy (człowiek): 2(1) +2/2/2/0/0/1/0
Kolejność: moc; (moc katalizacji); Czerwona, Niebieska, Żółta, Biała, Czarna, Szara, Bezbarwna