Autor Wątek: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!  (Przeczytany 182 razy)

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« dnia: Sierpień 27, 2010, 10:51:52 am »
Ostatnio ilość wątków i postów w tym dziale drastycznie wzrosła i ciągle przejawia tendencje zwyżkowe. Wena przychodzi i odchodzi, ale ogólnie (pod względem twórczym) jest nieźle, mogę pisać i jakoś piszę.

Możliwe że ktoś jest rozbawiony/ zniesmaczony; wcześniej gadałem o tym że nowa mechanika będzie zwięzła, treściwa i jasna, a tymczasem mamy tutaj taką burdelnię. Jak się zdaje, ilość tekstu nt Nowej znacznie już przerosła to, co napisano o Starej (mechanice). I to ciągle nie koniec.
Wbrew pozorom, to nic złego ani dziwnego. Zajrzyjcie do podręczników, mechanika to w gruncie rzeczy integralny element każdego systemu, obecny praktycznie na każdej stronie. To przecież nie tylko zasady pościgów, upadków i przebijania pancerza, ale również opisy potworów, sprzętów, reguły tworzenia postaci, konstruowania statków kosmicznych/ robotów/ nie wiadomo czego. W mechanice SOŁPa to wszystko nazywa się Opcjami i będzie tego dużo, naprawdę DUŻO.

Co nie zmienia faktu, że fundament fundamentów, podstawowe zasady gry, rozstrzygania konfliktów będą proste i przejrzyście opisane. Jest to jednak zadanie które wymaga czasu. Na razie jestem na etapie gromadzenia puzzli, klocków, elementów - nazywajcie to jak chcecie - które trzeba ogarnąć i scalić tak, żeby powstała harmonijna całość. W sumie przypomina to przerabianie ciucha zrobionego z samych łat w eleganckie ubranie (trudna sprawa). Teraz na przykład kminię nad współczynnikiem Zakresu, który ogarnie (być może) wielość sposobów na jakie w tej grze można wbijać gwoździe, czyli (przykładowo) sytuacja kiedy ktoś używa psioniki, a ktoś rak'ha i kiedy mistrz musi stwierdzić kto radzi sobie lepiej/ gorzej oraz dlaczego właśnie tak. No i motyw Zakresu trzeba ładnie połączyć ze Zniszczeniami, Wiarą i Witalnością oraz samą skuteczności Opcji.
Z tego powodu nie mogę zaproponować żadnej dobrej duszy zainteresowanej Nową Mechaniką niczego, poza tymi rzeczami:

1. wgryzasz się w cały ten galimatias, leziesz wgłąb tego tunelu tak długo aż mnie nie spotkasz i - dalej kopiemy już razem;

2. czekasz na wynik robót (i ewentualnie masz nadzieję, że twój kumpel właśnie nie marnuje sporego kawałka czasu);

3. proponujesz zupełnie nowe, własne podejście, Mechanikę Najnowszą. Nie wierzę żeby ktoś to zrobił, bo w takim wypadku musiałby wychodzić z pozycji opisanej w pkt1, czyli - wiedzieć co kwestionuje;

4. czytasz i komentujesz rzeczy do których linki będę wrzucał poniżej, czyli rzeczy na ukończeniu albo prawie ukończone. Krytykować można wszystko, styl, przejrzystość, spójność, brak fajności.

Koniec odprawy!
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2010, 05:37:32 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 27, 2010, 10:55:31 am »
Opcje rangowe: http://soap.kasiotfur.com/index.php?topic=793.msg6268#msg6268 (może daleko im jeszcze do końca, ale ogólny zarys powinien być widoczny);
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2010, 11:09:37 am wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 29, 2010, 11:00:21 am »
Nad czym trzeba szczególnie pokminić:

1. Kwestia szybkości, tempa najróżniejszych akcji: od ataku mieczem, poprzez budowę fortec, mobilizację wojsk aż po toczenie bitew poza czasem i reakcję z epizodu na epizod (!)

2. Kwestia losowości. Tutaj niedługo pojawi się pewien ciekawy pomysł i jeden plagiat (częściowy, ale plagiat);

3. Motyw drobny, ale ważny: walka dwoma brońmi. Jaka jest jej specyfika? I dalej, idąc za ciosem: walka całymi naręczami sprzętu (jak to czynią Rudowie albo kagerzy), walka przy użyciu jednoczesnym użyciu setek broni (co lubią np Krath'eid opisani na samym dole tego posta http://soap.kasiotfur.com/index.php?topic=93.msg4690#msg4690);

4. Walka strzelecka, a ogólniej specyfika wszelkich działań na odległość;
« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2010, 03:36:54 pm wysłana przez Bollomaster »

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 11, 2010, 08:07:51 pm »
Nie wiem czy to dobry temat, ale spróbuję tu.
Masz jakiś pomysł na rozwiązanie punktu 3ciego?
W pierwszej chwili myślałem o opisaniu takich styli (kombinacji władanie różnymi broniami) z osobna ale po namyśle (nawałnica wszystkich broni jakie zostały wymyślone do SOAP) stwierdziłem że to przesada.
Może wystarczy ustalić jakieś bonusy/kary i stosować je wtedy gdy gracz ładnie opisuje walkę (tj kiedy się stara, tutaj CHĘCI są pierwszorzędnym kryterium oceny). Jeśli ktoś chce walczyć dwoma brońmi lub lepiej jakimiś fikuśnymi dziwactwami takimi jak np. wijce to powinien być w stanie to sobie wyobrazić i ciekawie opisać. Takie postawienie sprawy zmusiło by większość ludzi do wysiłku i poprawiło jakość opisów walki.
Taki luźny pomysł dot. drobnej sprawy, wszystko jest dla mnie jeszcze zbyt nowe i nie do ogarnięcia bym komentował coś większego.
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

bambosh

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 747
  • Niech bestia zdycha!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 13, 2010, 07:21:14 pm »
Pinkosz słuszni zauważył że ilość opcji w SOAPie jest za duża żeby zmieniać reguły zależnie od liczby i rodzaju broni. Teoretycznie więc w starciu  miecz dwuręczny vs dwa scimitary (hile, Drizzt;) sam fakt używania dwóch broni nie powinien dawać żadnej przewagi (podobnie w starciu nóż vs dwa scimitary...) - przewaga leżałaby raczej w opcjach, innych dla dwuraka/noża a innych dla dwóch ostrzy. Np. długość brzeszczotu miecza dwuręcznego pozwala na manewr 'ostrze jak tarcza' - przechwytujesz nawałnicę czterech czy pięciu ciosów na pionową paradę; dwie bronie umożliwiają 'stalowy lotos' - jedna broń jest puszczona w migający w oczach młyniec, podczas gdy druga, w stosownym momencie wystrzela spoza osłony 'wiatraka' i zadaje niespodziwane pchnięcie.

Inna rzecz że broń może wzmagać Wiarę, Witalność Szybkość i Rangę tego kto ją dzierży-w przypadku dwóch (lub więcej) broni efekt musialby być podwójny...
Niech Gwiazdy błogosławią zastępy Akaruny i niech świecą jasno nad ścieżkami jej wybawcy!

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 14, 2010, 12:07:09 pm »
Cytuj
Inna rzecz że broń może wzmagać Wiarę, Witalność Szybkość i Rangę tego kto ją dzierży-w przypadku dwóch (lub więcej) broni efekt musialby być podwójny...
Boże, przecież na świecie są dupki używające nie dwóch, trzech broni ale kilkudziesięcio-sztukowych zestawów, miotanych w powietrze tuż przed rozpoczęciem walki - która rozstrzyga się tak szybko, że żadna z tych broni nie zdąży nawet upaść!
Pomysł z opisem podpiąłbym pod Punkty Postaci; gdyby potraktować go zbyt dosłownie, stanowiłby ograniczenie zasady że możesz grać kim chcesz... W sumie, myślę że w tej mechanice zwyczajnie nie będzie ŻADNEGO rozróżnienia na jedną/ tryliard broni - żadnych bonusów, dodatkowych 0,26 ataku, spadku opóźnienia i wzrostu pocenia. Masz Opcję: walka nożem - potrafisz używać jednego, dwóch noży, ale z mieczem sobie nie poradzisz - tak samo jak "walka szablą" (pamiętacie "13 wojownika"?) Albo Opcje: walka bronią białą, walka (wszelką) bronią, walka - różnice zakresu widać gołym okiem, to jaką Opcję posiada postać zależy tylko od wyboru gracza. Oczywiście, pomysł z Opcjami dedykowanymi konkretnej broni jest bardzo fajny i jak najbardziej powinien być rozwijany.
Jednym słowem, można jednym nożem kontrować setki ataków z wszelkich stron - pod warunkiem że posiadana Opcja ma odpowiednią Rangę. Ale, Pinek zgodzi się ze mną na pewno, to wszystko stanowi zbyt duże uproszczenie. Chciałbym tu więc dodać współczynnik zwany Zakresem, czyli wskaźnik tego na ile jakaś rzecz jest znana i na ile ofiara potrafi się przed nią bronić. Czyli - w większości krain atak jedną bronią jest czymś naturalnym, przewidywalnym: będzie miał niski Zakres. Z kolei bronie w rodzaju dziadków, manasakirów, wijców są w rzadkie, egzotyczne, nieogarnione - ich Zakres będzie wysoki. Mówiąc skrótowo, rozstrzyganie wyglądałoby w ten sposób że na początku starcia porównuje się/ testuje nie Rangi, ale właśnie Zakresy Opcji. Ten system rozstrzygałby również problemy w rodzaju rak'ha vs psionika, albo szir vs ogólna magia ognia.

Graa! Ciągle nie mam stałego dostępu do kompa, nie mogę więc tego rozwinąć. Zresztą Zakres jest pomysłem pisanym na wodzie, ma masę braków i muszę drania lepiej przekminić. Kombinujcie więc, rzucajcie z fantazją pomysłami, na mnie się nie oglądajcie; niestety do końca września nie ma co liczyć że coś wniosę w teoretyczne rozkminy (może z testowaniem będzie lepiej).
« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2010, 07:36:12 pm wysłana przez Bollomaster »

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 14, 2010, 06:44:12 pm »
Ciekawa rozkmina, bonusy z broni to chyba konieczność ze względu na 'nieziemskość' niektórych z nich. Liczy się tylko broń którą trzymasz - taka zasada normalizuje pewne fruwające fantazje graczy. Najlepiej byłoby ograniczyć (mimo wszystko) broń do roli trafiania i zadawania obrażeń - bonusy do cech, umiejętności, pamieci, szczęścia i innych bzdetów to trochę przesada, dobre dla komputerowego RPG gdzie maszyna zlicza wszystkie te cuda.
Dla broni proponuję dwie proste kategorie:
Obrażenia:
-dodatkowe * X
-dodatkowe + X
-dodatkowe + poziom umiejętności (ee Opcji władania daną broną)
-inny rodzaj obrażeń (jakiś żywioł etc)
-inny rodzaj obrażeń (mordercza skuteczność walki z danym rodzajem istot - zmniejsza wyparowanie o 100% lub 50%)
Trafienie:
-dodatkowy bonus + X
(trafienie to wbrew pozorom największy wypas)

Wraz z zakresem proponowanym przez Michała można tym opisać większość oręża jaki został wymyślony. Pewne dodatki zawsze można dorzucić jak egzotyczną ciekawostkę (this is SOAP). Ważne by gracze wiedzieli co w świecie jest uznawane za realia a co za niespotykaną rzadkość.

Cytuj
(...)Z kolei bronie w rodzaju dziadków(...)
Dziadek do najlepszy miecz w Diablo, szczególnie dla barba który trzyma go jedną ręką ;) ale co to jest w soapie?
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety! "Opcja" precz!
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 14, 2010, 07:51:40 pm »
Dziadek (broń niemal równie przerażająca): http://soap.kasiotfur.com/index.php?topic=294.msg4317#msg4317


Kwestia OPCJI, czyli inne propozycje
To już chyba ostatnia przeszkoda przed etapem porządnego spisywania Nowej Mechaniki. "Opcja" brzmi niezbyt fajnie (chociaż zdążyłem się już do niej przyzwyczaić), jakoś zbyt narzędziowo. Co mi przyszło przed chwilą do głowy:
- Atut - krótki, konkretny (może nawet trochę za krótki). Minus widzę taki, że "atut" oznacza mocną stronę, coś w czym się jest dobrym, a nieszczęsną Opcją mogą być również rzeczy takie jak choroby czy kalectwa;
- Motyw - mój obecny faworyt. "Motyw" sugeruje coś fabularnego, cokolwiek, rzecz zarówno pozytywną jak i negatywną, coś co rozbudowuje i wzbogaca postać - od zdolności walki, poprzez specyficznych sojuszników, złożone przysięgi i wszelkie wady. Motyw jest po prostu czymś co ma potencjał, coś ze sobą niesie. I właśnie o to i tylko o to chodzi w nowo-mechanicznym opisie postaci. Ranga Podstawowa ogarnia mniej-więcej wszystkie podstawowe informacje nt postaci/ NPCa - zdolności zmysłowe, fizyczne, intelektualne. Motywy są wszystkim co poza to wykracza, co sprawia że postacie różnią się od siebie. Ktoś jest marynarzem i ma mnóstwo motywów związanych z morzem, ktoś inny opiera się na swoim bogactwie, ktoś na zdolnościach alkemicznych, jeszcze inny - na sławie swoich przodków. Żadnych ograniczeń, ani uciążliwego podpasowywania pomysłów pod kanony umiejętności i klasyfikacji Mocy. Masz jakiś patent do swojej postaci? Na bieżąco przekuwasz go w motyw, określasz z mistrzem jego Rangę (skuteczność), przypisujecie go do Esencji/ Zasad/ Marzeń, dodajecie kilka drobnych pierdół i voila!

Propozycje Pinka: magia (magie) & możliwość (możliwości)
Magie nie leżą mi bo założenie "wszytko jest magią" to spora abstrakcja dla świeżego gracza. Plus, założenie brzmi raczej: "każde działanie jest magią" - a przecież Opcjami mogą być również przedmioty (ekwipunek), bogactwo, stany fizyczne i umysłowe...
Możliwość jest z kolei zbyt długa, choć merytorycznie w porządku.
(Moje subiektywne wrażenia)
« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2010, 09:08:15 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety! FATE
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 16, 2010, 04:58:35 pm »
Panie i panowie, spójrzcie co znalazłem: http://www.gerion.perfekt.pl/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=20.

Jest to link do ogólnodostępnej, darmowej mechaniki zwanej "Fate". Podręcznik ma 90 stron, jest więc co czytać. Dlaczego to polecam? Ano dlatego, że mnóstwo założeń Fate'a przypomina, jak się okazuje, nasze (kto od kogo zżynał?) Ta mechanika jest niezwykle elastyczna, można ją upraszczać albo uszczegóławiać do woli (chociaż w pewnych ramach; to znaczy miecz można opisać nawet kilkoma współczynnikami, ale nie znajdziecie tutaj tabel udźwigu ani wykresów przyspieszenia w zależności od wiatru). Generalnie, nasze Motywy odpowiadają tamtejszym Aspektom.

Jest jednak kilka różnic, według mnie kluczowych;
-w NM mamy sztywny system Rang; w Fate skuteczność wynika z podstawowej wartości zmodyfikowanej o rzut specjalną kością. Przekładając to na SOŁPa, ktoś z walką na IV mógłby osiągać rezultaty od II do VI;
-główną cechą Fate'a są tzw Fate Pointy, które (z tego co obecnie wiem) dostaje się za "grę przeciw sobie", czyli wykorzystywanie własnych Aspektów przeciw swojej postaci. Przykładowo, masz Aspekt "honorowy" i w chwili kiedy pragmatyzm karze milczeć - ty się odzywasz; za coś takiego dostajesz FP. Używa się ich natomiast do aktywacji Aspektów. Czyli, stajesz oko w oko z potężnym balrukhiem i żeby przełamać strach aktywujesz "honorowego" (ślubowałeś że nigdy nie uciekniesz przed wrogiem). W uproszczeniu można powiedzieć że jeśli strzelisz sobie w stopę, to w tym systemie pobiegniesz szybciej. Patent na pewno wzbogaca fabułę, ale logicznie rzecz biorąc wygląda dość głupio.

cdn analizy wkrótce.

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: przeczytaj, jeśli nie ogarniasz tej kuwety!
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 25, 2010, 12:23:29 am »
Widzę, że większość przedkłada tradycje ustne nad pisane. Spoko, ale przykład druidów wskazuje, że to może być BŁĄD. A więc:

Kto jest za "Motywem"
-ja
-Kasia

Kto jest za "Opcją"
-Biszbosz

Co oznacza, że Historia wyznaczyła niezwykłą rolę naszemu drogiemu Pineczkowi. Oto człowiek w którego ręce bogowie oddali decyzję! Czy kontrowersja się przedłuży, czy też rozstrzygnie tu i teraz?
(Wiem, że dla was to mogą być pierdy/ detale, ale już niedługo zaczynają się pierwsze sesje dla nowych graczy i chyba sami rozumiecie że jest ważne jak i jakie kity o mechanice im wciskam).

« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2010, 12:25:33 am wysłana przez Bollomaster »