Autor Wątek: Nowa Mechanika: zarys  (Przeczytany 187 razy)

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Nowa Mechanika: zarys
« dnia: Marzec 18, 2011, 04:38:31 am »
Tutaj proszem komentować i krytykować.

Wersja w pdf (uważam że jest czytelniejsza) nie zmieściła się na Forum. Albo ten załącznik (pierwszy od kilku lat) skonwertujcie, albo wejdźcie na WP i sobie ściągnijcie.
login: solpograd
hasło: namber1
« Ostatnia zmiana: Marzec 18, 2011, 04:53:05 am wysłana przez Bollomaster »

bambosh

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 747
  • Niech bestia zdycha!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 19, 2011, 11:45:32 am »
Siedzę dzisiaj większośc dnia i nocy w pracy, więc dokładnie przeczytam wszystko jutro. Na razie tylko dwie uwagi:

'Bardzo ważne jest, że RP można używać tylko na jej aktualnym poziomie*. Postać z RP V, która wita się ze zwykłym człowiekiem (RP III) podaje „śniętą rybę”, albo zmienia dłoń delikwenta w miazgę.' - ten kawałek może być troche niejasny dla kogoś kto nie wie o co kamą (w końcu śnięta ryba to też jakaś ranga).

(też do esencji - postrzeganie życia jako wojny)

'zamiast dobra i zła wiele odcieni szarości.' - w opisie esencji, nie zgadza sie z resztą tego paragrafu; np 'ludzie dzielą się na zwyciezców i przegranych, racja po stronie silniejszego' - to w sumie bardzo czarno-biały świat.
Niech Gwiazdy błogosławią zastępy Akaruny i niech świecą jasno nad ścieżkami jej wybawcy!

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 19, 2011, 12:41:29 pm »
Cytuj
'zamiast dobra i zła wiele odcieni szarości.' - w opisie esencji, nie zgadza sie z resztą tego paragrafu; np 'ludzie dzielą się na zwyciezców i przegranych, racja po stronie silniejszego' - to w sumie bardzo czarno-biały świat.
Racja jest po stronie silniejszego a nie złego czy dobrego, tak to rozumiem. Wg mnie ok.

Moje pytanie brzmi:
Co mamy oceniać w tej mechanice? Pomogło by też określenie tego do kogo jest skierowana?
-do zaczynających grać w rpg?
-do nowych graczy SOAP?
-do nas starych wyjadaczy byśmy ocenili czy się nam podoba?
-do testowania na sesjach?

Tylko nie pisz że wszystko naraz nie wszystko idzie w parze ze sobą
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 12:51:20 pm wysłana przez El Lorror! »
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 19, 2011, 01:54:14 pm »
Dobre pytania! Tekścior jest przede wszystkim dla was, chociaż mam nadzieję że po poprawkach będzie w 100% czytelny także dla osób które nie znają systemu. Tak czy inaczej, zakłada już jakiś poziom erpegowego uświadomienia.

Myślę, że na tym etapie najważniejsze jest całościowe spojrzenie. Nie musicie się śpieszyć. Przeczytajcie tych kilkanaście stron raz, tak jak normalnie czytacie cokolwiek i wróćcie do tego po kilku godzinach/ dniach. W tym momencie ważniejsze jest jak to się prezentuje, czy w jasny sposób przedstawia określone i spójne rozwiązania. Dopracowywanie konkretnych zdań można zostawić na później, nie mówiąc już o testowaniu.

Cytuj
'zamiast dobra i zła wiele odcieni szarości.' - w opisie esencji, nie zgadza sie z resztą tego paragrafu; np 'ludzie dzielą się na zwyciezców i przegranych, racja po stronie silniejszego' - to w sumie bardzo czarno-biały świat.
W pierwszej chwili chciałem się z tobą zgodzić, ale idea dobra i zła, Zasady w ogóle, zakładają istnienie pewnych immanentnych, niezbywalnych cech. Możesz mieć rację, a mimo to przegrać - ten fakt w żaden sposób nie umniejsza twojej słuszności. Esencja jest znacznie bardziej "dynamiczna", moralność po prostu nie istnieje, zależy w danej chwili tylko od siły, skuteczności człowieka. "Dobro" i "zło" co chwila zamieniają się miejscami, w zależności od tego czyje jest na wierzchu.

Cytuj
'Bardzo ważne jest, że RP można używać tylko na jej aktualnym poziomie*. Postać z RP V, która wita się ze zwykłym człowiekiem (RP III) podaje „śniętą rybę”, albo zmienia dłoń delikwenta w miazgę.' - ten kawałek może być troche niejasny dla kogoś kto nie wie o co kamą (w końcu śnięta ryba to też jakaś ranga).
Rzeczywiście, można rozkminić lepszy przykład.
« Ostatnia zmiana: Marzec 20, 2011, 02:46:57 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 22, 2011, 01:14:07 am »
Cytuj
Wklejam odpowiedź Raziela, MG z Wrocławia, który obczaił i skomentował nowomechaniczne ustrojstwo. Generalnie na razie nie zna samego świata, ale uwagi tak czy inaczej są cenne:


1.Atrybuty.
Moim zdaniem o wiele lepiej w systemie czysto magia i miecz wprowadzić podział atrybutowy. Długo nad tym myślałem i stwierdziłem, iż atrybutów powinno być 5 w tym 2 tajne dostępne tylko GM-owi.
- Ciało(odpowiednik fizycznych cech postaci oraz odporności na ból, obrażenia. Opisuje też zmęczenie i odporność na warunki takie jak upał, chłód czy forsowny marsz. Jest to połączenie Siły i wytrzymałości)
-Koordynacja(szybkość ruchu, szybkość oka oraz zdolności uników. Postacie z dużą koordynacją przebiegną przez most za nim się owy zawali lub ominą cios trolla czy wtoczą się pod osłone gdy zarejstrują dźwięk cięciw. Połączenie zręczności i percepcji)
-Duch(Odpowiedzialność za mentalność i inteligencje. Kluczowy atrybut do czarów. Połączenie inteligencji i siły woli.)

Wyżej wymienione atrybuty to atrybuty jawne, które widnieją wpisane na karcie postaci. Każda rasa humanoidalna która ma moc ogólną (III). Musi ze średnich tych atrybutów mieć III. Człowiek ma wszystkie te atrybuty na 3. Co przedstawia jego „uniwersalność”. Rozważmy teraz jednak inną rase:
Krasnolud: Ciało 4 Koordynacja 2 Duch 3 Średnia III.
A moim zdaniem, krasnolud zrobiony jest zgodnie z stroną fabularną rasy. Czyli silny i wytrzymały, poniekąd genialny pod względem technologicznym. Ale za to jest krótkowzroczny i zbyt powolny by dać radę np. uniknąć spadająchych strzał. On po prostu przyjmie kilka na tors, po czym zasłoni się tarczą.

Jednak by dodać grze losowości dochodzą 2 dodatkowe atrybuty. Które nie są stale przypiasne do postaci. Ich wielkość ustalana jest na początku sesji lub w każdym kluczowym momencie. Rzutem k10. Atrybuty nie mogą przekroczyć ostatecznej wartości jaką jest 10, nawet z modyfikatorami.

-Szczęście(opisuje szczęście postaci. Im większa liczba mu towarzyszy tym lepiej. Atrybut może uratować od śmierci, pozwolić uniknąć bolsenych konsekwencji podjętych zbyt szybko decyzji. A nawet znacząco wpłynąć na sesje(9+))
Ten atrybut jest z domeny Aniołów. Co oznacza, iż jego wielkość oznacza tylko lepsze efekty. Nie może on negatywnie wpłynąć na gracza czy sesje. Aczkolwiek może przybrać wartości ujemne(czary, przeklęte przedmioty, ludowe wierzenia[czarny kot- sam w sobie nie działa, ale ludzie w to wierzą i sami prowokują pecha]). Jego wartość nie może być nigdy znana postaci gracza, najlepiej by nawet nie wiedział o jego istnieniu.  Atrybut może stymulować potencjał ale o tym dalej.

-Potencjał(każdy gracz może być przecież wypączęty lub zmęczony. I takie rzeczy reguluje potencjał. Oczywiście do tego rzutu można stosować modifikatory podobnie jak w przypdaku Szczęścia. Niestety potencjał ma o wiele bardziej kluczową role sesji. Oczywiście zaczyna się ona od pewnego progu(8+). Jeżeli gracz osiągnie lub co gorsza przekroczy próg, zaczynają się dziać mocarne lecz niebezpieczne rzeczy. Np. Mag z potencjałem 9 rzuca swe czary niczym, jego mistrz. I sam nie potrafi nad tym zapanować.
Potencjał postaci inaczej, niż szczeście jest wartością bardzo chaotyczną. Postać otrzymała rane ? Potencjał wymaga ponownego rzutu, odzwierciedla to prosty fakt. Czy rana była ciężka czy może adrenalina wygrała z bólem i może działać(może się zdarzyć, iż nawet skuteczniej).

Potencjał może być jednak nieco zahamowany przez szczeście. Chodzi tutaj o niszczycielskie efekty oczywiście. Przykładowo postać z szczęściem 9 i potencjałem 9, miota potężnymi czarami lub zadaje śmiertelne sztychy. Ale jego zmysły nie są otumanione na tyle by zabiła niewinnego lub swego, bez własnej woli.  Niestety ta zasada ma też o wiele gorszę zastosowanie gdy potencjał przekracza znacząco szczęście np. o 4-5. Wtedy postać staje się demonem, istną maszyną do zabijania. Nie kontroluje siebie, ani swej magii.

Zasady te wymagają nieco większego rozpisania, lub po prostu kreatywności MG. Moim zdaniem ożywią mocno rozgrywkę i sprawią, iż graczę nieco zaczną myśleć potem działać.

Wyjątki i zasady:
- Plusy lub minusy do testów nie powinny przekroczyć liczby 3.
- Nieumarli i demony mają stałą wartość potencjału i szczęścia.
- Osoba z minusowym szczęściem ma po prostu pecha. Im większy minus tym większy pech. Max -10.
-Motywy, rasy i klasy. Ani żadne inne ukierunkowania postaci nie mają wpływu na potencjał. Jednak mogą mieć wpływ na szczeście. Oczywiście to kto, jak i dlaczego to już tylko dla MG.

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 23, 2011, 09:36:56 pm »
Co na pewno trzeba dodać: ogólne wprowadzenie do świata, co ta mechanika ma opisywać i dlaczego tak, a nie inaczej.

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 24, 2011, 12:02:52 pm »
Co jeszcze trzeba dodać/ rozkminić:

Bardziej detaliczne opisy tego co się dzieje w wypadku różnic Rangowych zależnie od rodzaju konfrontacji. Np. zakładamy że różnica I Rangi w walce bronią/ wręcz/ strzeleckiej oznacza "trafienie krytyczne". Ale czy na pewno wygląda to tak samo w walce społecznej, albo w sytuacji kiedy masz do czynienia z silnymi tradycjami? Np. człowiek (RP III) znajduje nóż, przedmiot który ma tradycję cięcia, ranienia na IV. Czy to oznacza opętanie, owładnięcie "duchem" przedmiotu czy raczej pojawienie się jakiś niewielkich dziwactw, wymachiwanie, bezmyślna zabawa znalezionym nożem (IV - III = I Ranga, interpretowane jako wpływ o mocy błękitnego cienia). Ma to jakiś sens, ale komplikuje sprawę...
(Oczywiście, RP nie jest obowiązkową obroną przeciwko sile tradycji - jest po prostu podstawą. Np. wojownik może spokojnie odwołać się do Motywów związanych z walką, pod warunkiem że pochodzą z bloku Zasad. Np. hajot (III) który chwyta miecz o wpływie V (mordowanie) i zupełnie go nie odczuwa, kontroluje tą siłę dzięki Motywowi "Nie zabijam" na VI.)

do Zasad: wstyd, pogarda
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 25, 2011, 09:15:58 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 08, 2011, 12:00:28 am »
do Zamieci: xk6/y

Enpece mogą również posiadać Motywy Zamieciowe. Żeby nie bawić się w mnożenie Pul i bytów, alternatywą będzie zapis taki jak powyżej. Np. osoba chora na hnihontaię doświadczy jej ataku jeśli na 6k6 wypadną 2 sukcesy - taki test można wykonać zarówno dla gracza (zużywając kości z Puli Zamieci), jak i enpeca. (Chodzi o to żeby istniały obiektywne reguły rozwiązywania takich sytuacji. MG tworzy NPC który ma być chory na coś takiego; żeby stwierdzić czy w danej, krytycznej chwili bob doświadcza ataku wykonuje test - który może zupełnie odwrócić sytuację).
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 10, 2011, 04:58:04 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Nowa Mechanika: zarys
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 20, 2011, 11:36:54 pm »
do Zamieci (efekt):

-wpływ na prawdopodobieństwo wypadków, aż poza prawa twardej rzeczywistości. Losujesz jeden los z dziesięciu. Dziewięć losów wygrywa. Zamieci można użyć zarówno po to żeby do zwycięstwa doszło kiedy zostanie już tylko jeden, wygrywający, los - jak i do tego żeby nie doszło do niego w ogóle;
-znikanie ludzi/ przedmiotów;