Wreszcie nie mieliśmy jeszcze chyba postaci która by stawiała tylko i wyłacznie na 1 aspekt postaci. W systemie gdzie można dodać dwie cechy to nie ma sensu, jeśli się w coś inwestuje to w conajmniej dwie rzeczy. Zarówno Elshar, Rio i Bleivyn (czy jak się go tam pisało) Inwestowali w cechy, umiejętności i smoczą cześć. Wszędzie po trochu. Gdy dodamy do tego jeszcze Techniki wychodzi nam Cecha+Umiejka+Smocza jako standard.
Luknij tutaj:
http://soap.kasiotfur.com/index.php?topic=733.0. Założenie, że
kończymy z sumowaniem wszystkiego ze wszystkim wydaje mi się jedynym sposobem na ogarnięcie tej kuwety. Żadnego modelu coś+coś+coś; masz określone dziedziny, sfery istoty: siła fizyczna, śnienie, dziedzictwo krwi - i każda z nich jest czymś innym, samoistnym, czymś czego nie można używać do wzajemnego boostowania. Używa się tego
wyłącznie, jeśli masz do dyspozycji Umiejętności&Pamięć, Dzicz i Smoki wybierasz jedno z nich - dostajesz po sesji PE/ PM albo PI. Jednym słowem, za "profesjami" pójdzie też podział Mechaniki na co najmniej trzy, przypisane do konkretnych "profesji". Zaznaczam, że jako Mechanikę rozumiem Zasady a nie to że "tutaj rzucamy k6, a tutaj k20".
Nazwy: To jest fakt, Mag, Wojownik mocno się kojarzą - i właśnie dlatego użyłem ich tutaj, przy fundamencie tego systemu. Kojarzysz takie stwierdzenie: "w SOŁPie wszystko, każde działanie jest magią?". Magiem jest kowal i miotacz fajerboli, fryzjer i tkacz latających dywanów - Czynienie, osiąganie zamierzeń jest Magią. Wojownika z kolei rozumiem właśnie jako kogoś kto widzi świat w barwach konfrontacji, Wyzwania - dla Maga celem jest... osiągnięcie celu, wypracowanie efektu, to jest pryzmat przez który patrzy. "Celem" Wojownika jest walka, nieustanna konfrontacja, mierzenie się z Wyzwaniami. Cel Maga jest niezwykle konkretny, "cel" Wojownika leży w Nieskończoności.
Nie wiem, jakich innych nazw można by użyć. Klimatyczne, nowe nazwy są jak najbardziej pożądane - mogę się zgodzić że będą lepsze. Chociaż to nie byłby pierwszy raz kiedy użylibyśmy w
nowym sensie oklepanych pojęć. HERETYK w SOŁPie to totalna odwrotność "naszego" znaczenia; NIHILISTA, FILANTROP mają sensy zmodyfikowane, inaczej zabarwione - oczywiście że coś takiego może budzić zdziwienie/ niezgodę/ ból głowy ale z czegoś wynika, nie zostało wzięte z tyłka, jest przemyślane. Uważam że z Magiem i Wojownikiem jest tak samo - ale jestem otwarty na propozycje
1).
Przykłady:
"Mag" opiera się na swoich Umiejętnościach, na wiedzy która płynie z pamięci. Wiążesz kogoś - znasz się na powroźnictwie, pętaniu, umiesz to zrobić. Wiecie mam nadzieję gdzie znaleźć listę Umiejętności, jest ona właściwie nieskończona. Istota bycia "magiem" to wybór tego co uzna się za najprzydatniejsze i nauka, nauka aż do osiągnięcia zadowalającego ambicję poziomu - a potem wysiłek aby to wszystko zachować. Mechanizmy nauki Umiejętności mamy w wątku Rozwój (Mechanika) - i wiemy że wymaga ona wielu rzeczy, przede wszystkim czasu. Zaleta Umiejętności jest taka że są niezwykle różnorodne i uniwersalne, ale potrzeba mnóstwa wysiłku aby osiągać prawdziwie spektakularne rezultaty. Przykłady: Harfiarz, Biegacz, "człowiek Renesansu", Kagiera, Alkemik...
"Wojownik" wykorzystuje uśpione możliwości jakie odziedziczył po przodkach... albo swych potomkach (ale ten aspekt na razie pomińmy) - to są Walory. Nosi Imię, które jest jakby "tarczą doświadczeń" - zapisał w nim zwycięstwo "takie a takie" i to doświadczenie doda mu sił kiedy stanie do podobnej konfrontacji. Ma również Techniki, czyli
bardzo wąskie akcje, manewry o niezwykłej skuteczności które jednak może wykonać tylko gdy zaistnieją odpowiednie warunki (sprzęt, sytuacja, pora dnia...)
2 I wreszcie: Atrybuty Społeczne, których zastosowanie trzeba będzie przemyśleć na nowo. Przykłady "Wojowników": Skenikos, Sajanin, Brońca...
"Łamacz" ta "profesja" będzie raczej unikalna; "Łamacz" to Trzy Jedności i nic więcej. Każda prawdziwa istota posiada Cechy, ale niewielu je rozwija - wymaga to wysiłku iście tytanicznego, oznacza bezpośrednią konfrontację z Poziomem Energetycznym, z podstawowymi limitami każdej realnej istoty. Nie skoczysz z kilkudziesięciu metrów, twoje Ciało nie zdzierży upadku; nie wyjdziesz żywy z pożaru, twój Ogień jest za słaby. Nie pobiegniesz szybciej niż gepard, twojemu Światłu brak mocy. Łamacz jest kimś kto rzuca się na te ograniczenia i na tym co zdołał wydrzeć sam sobie opiera własną skuteczność. Jest wróg do pokonania: "Mag" wykorzysta tysiąc sztuczek i fint, sposobów i szkół walki; "Wojownik" zastosuje najskuteczniejszą z arsenału swych Technik, zwycięży albo przegra w ułamku chwili - natomiast Łamacz przyjmie uderzenia na wzmocnione Ciało i będzie zadawał ciosy tak szybko (Światło) i tak długo (Ogień - morale) aż przeciwnik nie padnie. Łamaczem byłby człowiek który rezygnuje z samochodu, ponieważ wierzy że jest w stanie biec szybciej. Przykłady: na razie do głowy przychodzą mi tylko Wortyżerowie, ujeżdżacze dzikich gór Północy oraz Ceseranie Entoru.
Dosyć na razie, bo Bambek i Kasia wystraszą się eksplozji nowego tematu.
1)
WojownikRycerzTak widzę relację tych słów; wojownik jest większy, szerszy od rycerza bo obejmuje pewne rzeczy, wartości, skojarzenia których tamten nie sięga. Kazdy rycerz jest wojownikiem, ale nie każdy wojownik rycerzem - tak to widzę. Z drugiej strony, za rycerzem przemawiają powiązania w świecie gry & nowe podejście do idei Mocarstw (co znaczyłoby, że każdy kto działa na Smoczej Stronie jest niemal Rycerzem, tylko krok dzieli go od wejścia na drogę Honoru). Kwestia do dyskusji, ale coraz bardziej uznaję potrzebę nowych słowotworów.
2) Kolejna, obok wielu innych, rzecz w której zabrakło mi konsekwencji. Wystarczy popatrzeć na nieliczne opisy istniejących Technik. Trzeba więc spojrzeć na nowo, z punktu widzenia restrykcji, ograniczeń - im więcej ograniczeń tym potężniejsza, szybciej przyswajana może być Technika. Na przykład Haicenu, Drogi Nieba można by używać tylko kiedy z całego ciała wojownika sprawna zostanie jedynie stopa (poważne ograniczenie = szybki rozwój), a Technika "Pokaż oczy" wymagałaby na przykład widowni. To tylko zarys, propozycja rewizji tematu.