Większość Demonologów dysponuje bardzo szerokim zakresem umiejętności, w myśl zasady że do tego samego celu może prowadzić wiele dróg. Nie istnieje uniwersalna umiejętność 'demonologia', składają się na nią dziesiątki elementów.
Większość Demonologów zaczynała jako magowie energii (np. luminoportacji, ognia, minerałów materii, psioniki itp), wyspecjalizowani tylko w jednej dziedzinie i wyszkoleni w ramach jasnomagii i jasnomagicznymi metodami. To jest początek:
umiejętności związane z cechami - większość przyszłych Demonologów zaczyna od intensywnego samodoskonalenia, pojmowanego jak najdosłowniej: wydolność fizyczna, wola, odporność psychiczna, zręczność, wyostrzenie zmysłów, szybkość. Wbrew pozorom jest to bardzo logiczne; po pierwsze Demonolog
musi być silnym człowiekiem, po drugie rozwinięte jasnomagie zapewniają efektywne metody takiego rozwoju, a Demonolodzy starają się eksploatować zasoby jasnomagii jak tylko mogą.
umiejętności społeczne + Smocza strona karty - Demonolog nie może sobie pozwolić na wieloletnie studia w towarzystwie pajęczyn i pająków; musi żyć między ludźmi, ogarniać jasnomagie, zdobywać kontakty i sojuszników, tworzyć bazę pod przyszłe bogactwo.
ekonomia, retoryka, dyplomacja, etykieta, wiedza o kultach (Herezje), języki, prawo, genealogia, historia...
rozwój walorów - eksploatacja możliwości które wynikają z pochodzenia; np. przodek Demonologa rozwinął swoje zdolności regeneracji, i to dziedzictwo jest zawarte w krwi jego potomka (dlatego Demonolodzy uważnie badają swoją przeszłość). Walory mogą być zupełnie zamieciowe, ale
każdy może obrócony w potężną przewagę.
magie -
wszystkie wymyślone do tej pory magie mogą zostać użyte w Demonologii (nawet łopatownictwo)
związane z Błękitem: świadome śnienie, ver'karska dora'na'zar, kruszenie mythali (umiejętność than-prawodyrska), wchodzenie w trans,
magie wizjonerskie, alkemia
rytuały (umiejętności potrzebne żeby je wykonać)
szklarstwo, jubilerstwo, minerologia, metalurgia, alkemia, arkitektura (budownictwo), arkitektura użetów, kaligrafia, magia sił, tworzenie różdżek, tworzenie bastionów (amuletów pamięci - chronomagia), precyzja (magia opracowana przez Maaz - umożliwia niezwykłe skupienie sił fizycznych, psychicznych, duchowych na wybranej akcji), magia cienia (aspekt luster, obracania świata), zacieranie tropów (magia dziczowa), magie auryczne (magie kontrolowania, tłumienia, wzmacniania aur energii), unarchia (niekoniecznie w wydaniu aquilońskim), numerologia, carno-carna (dziczowa magia budowania, tworzenia więzień), stygijska magia stawiania kroków (magia poruszania się na terenie naszpikowanym pułapkami), budowa vortyfikacji (magia dziczowa), mikromagie (halruańskie magie operujące na atomach), mistrzostwo ran, magie hybrydowe (łączenie istot z żywiołami), język złota (magia Mowy, pozwalająca porozumieć się ze złotem, przekonać je żeby należało do maga [tak jak Pierścień wzywany przez Saurona], usłyszeć z odległości jeśli zostało skradzione), podział Ognia (podział świadomości, wielozadaniowość), chirurgia, anatomia, strategia, poszczególne Strategie Zamieciowe, taktyka, mekanikeja (elficka magia żywiołów - elfowie kosztem niewielkiego nakładu energii są w stanie wywoływać/przyspieszać naturalne efekty - wypiętrzanie gór, podmywanie brzegów), magie niewolnicze: łańcuchów (nowoczesna - łańcuchy eteryczne), rak'ha, psionika, kognicja (magia nastawiona na wyrywanie wiedzy), doskonalenie, magie uczuć, aktorstwo, rudackie kapelusznictwo, charakteryzacja, imagie, magie iluzyjne, wiedza o biurokracji, wiedza o tradycjach formy, antropologia (wiedza o człowieku), używanie narkotyków (rozszerzanie wyobraźni) słuch muzyczny, ergonomia totalna (magia, która zazwyczaj pojawia się z czasem wyraz samodyscypliny Demonologa, umiejętność najefektywniejszego używania posiadanych środków), szyfranctwo,
magie wspomagające zdobywanie wiedzy, gwiazdowa magia majestatu, gwiazdowa magia ofiarowania (mag może ofiarować komuś coś od siebie, np swojego pecha; magia subtelnej zmiany losu), używanie Sanktuarium, Tzelkraft,
I - rozpoznanie Domeny: mag identyfikuje Domenę Praenergii z której wynika jego magia (wbrew pozorom nie zawsze jest to oczywiste) - przekłada się to na wybór Jedności która będzie najistotniejsza w jego rozwoju.
ROZKAZY DEMONOLOGA
-zmiana Poziomu Energetycznego, zazwyczaj połączone ze świetnym złudzeniem pozostawania na Poziomie Pierwszym;
-wzmocnienie Jedności (dla Jasnomagii tacy Demonolodzy są wręcz niezniszczalni);
-nieśmiertelność (zniszczenie Śmierci);
-uniewrażliwienie na antykryształy;
-rzutnia mythaliczna
-zwielokrotnienie istoty: potężniejsza wersja poprzedniego. Powstaje jedno, dwa, trzy, więcej identycznych kopii Demonologa; nie ma tu mowy o odrębnych świadomościach, haczykach w rodzaju odmiennych celów czy podziału mocy. Są to czerwone istoty, odrębne i jednakowo potężne ale działające w zgodzie z jedną wolą. Brak istoty-serca; zniszczenie pierwotnego Demonologa nie zniszczy jego kopii.
-zamknięcie w formie: z żywiołów, części świata - wyraz pragnienia Demonologa do uczynienia się Eonem;
-spełnienie życzeń Loży;
-zgaszenie, zapalenie Gwiazdy; ściągnięcie Emanacji;
-łamanie Czasu i przestrzeni - podróże w Czas, poza Czas; zaginanie, rozciąganie przestrzeni; manipulacja wymiarami (przejście do innego, wyższego wymiaru); sięganie Odwróconego Świata; uodparnianie na Czas; zmiany w Pamięci swojej i innych;
-tworzenie najdoskonalszych różdżek, zdolnych wchłonąć każdą energię;
-uodparnianie (zwiększanie tolerancji) na Praenergię - także, a może szczególnie dla kolejnych Form Chowańców;
-wskrzeszenie umarłego, wyrwanie duszy z Bożego Raju; przywracanie zdrowia;
-wejście do Katedry;
-podróż po sferach Istnienia - na Firmament, w głębiny Podziemi, na inne Planety, w jeden punkt Błękitu, może nawet poza Gwiazdy;
-wsparcie wysiłków na drodze do Czarnoksięstwa;
-wkraczanie do Domeny, jej percepcja. Zdobywanie wiedzy o Demonach Bazaltu i Kwarcu, Wysokiej Drodze;
-wzmocnienie własnego Celu, ochrona przed Otchłanią;
-zniszczenie istoty, miejsca, dowolnej części istnienia; destrukcja splotu rzeczywistości - wcale nie tak częste (radzenie sobie ze skutkami zamiast przyczyn to wyraz bezradności);
-konstrukcja, udoskonalanie Cytadeli;
-tworzenie "Novych": unikalnych energii, albo tworów które w języku Jasnomagii nie mają żadnych nazw - rzeczy idealnie dostosowane do zamierzeń Demonologa;
-stworzenie dopasowanych SPODNI - czyli przełamanie stereotypu odzianego w długą togę złego demonologa (żart Bolla);
-stworzenie stałego vortala, rozdarcia w niebie; otworzenie Nieba dla Demonologa - od tej chwili jego postać w Błękicie jest taka sama jak w czerwieni. Nie oznacza to zdolności dowolnego, natychmiastowego wchodzenia w Błękit ale zachowanie kształtu kiedy się w nim już znajdzie. Np w każdym śnie zawsze będzie dysponować pełnią możliwości (nie będzie to mythal). Ten manewr oznacza również wzmocnienie wszystkich mythali czerwonej istoty, co wzmacnia jej odporność na Dziczowe konfrontacje - np starcie z Potworem. Niebo może zostać również otwarte dla miejsca lub przedmiotu.
-wyrwanie w Demonologu nowego połączenia z Mocą Cudowną - wzmocnienie lub stworzenie Talentu w dowolnej dziedzinie;
-przeniesienie istoty Demonologa w obręb innej istoty - sposób tworzenia pseudoformy albo manewr ucieczki/ oszustwa;
CZEGO CHOWANIEC RACZEJ NIE ZDOŁA UCZYNIĆ:
-obdarzyć Demonologa umiejętnością, choćby najprostszą. Paradoksalne lecz prawdziwe; Demon jako taki nie zna (nie posiada) Umiejętności. Chowaniec oczywiście może się ich uczyć (posiadać) i pośrednio przekazywać Demonologowi, jest to jednak coś innego.
-granicą nie jest Potęga Demona, lecz możliwości Chowańca, jego zdolność do używania Praenergii (ilość na jakiej użycie pozwala mu Forma)
-jaźń i cele samego Chowańca stanowią pewne ograniczenie, jego relacja z Demonologiem może być bardzo różna. DO ROZWINIĘCIA.
-Chowaniec nie zrobi niczego co grozi zniszczeniem samego siebie a tym bardziej Formy (np. przekroczenie Otchłani Acheronu, wejście w Klątwę, Pustkę, walka z Eonem - np Bestią);
-raczej nie zaatakuje, a na pewno nie zniszczy (nie naruszy Formy) innego Demona. Nawet za cenę zniszczenia Chowańca przez Demonologa. Chowaniec może jednak manifestować Enneję w obliczu innego Demona i "skłonić" go w ten sposób do odwrotu;
-raczej nie zniszczy innego Chowańca (osobliwy rodzaj empatii);
-Demony Spiżowe które są w stanie Przywoływać Demonolodzy nie są zdolne zmienić śmiertelnika w Pierworodnego - całkowicie przebudować danej istoty na poziomie Idei. Mogą jednak nadać człowiekowi wygląd Tanelfa, dotyczący także oczu albo zrekonstruować Jedności Demonologa tak że będzie mógł absorbować i spalać Czerń, a nawet inne Kolory alkemiczne.
Ważna uwaga: Demony wyjątkowo niechętnie reagują z Pierworodnymi, efekty Zamieciowe występują w takim nasileniu, że Demonolog-śmiertelnik działający pół tysiąca lat może osiągać nieporównanie lepsze rezultaty niż najstarożytniejsi Pierworodni (ilość i jakość Przywołań).