Ożywiona maszyneria - Twory - jest wynikiem kontynuacji prac nad Magią Tworów rozwiniętą po kontakcie z Arm'salan. Wymaga umiejętności rzeźbiarskich, znajomości alkemii i teorii magii, a także Magii Krystalionu. Z tego w prostej linii wnika iż nad tworami pracują całe zespoły, często angażując w pracę Synów Shak'gora, a w szczególności samego Lugrushaduka. Jest on jako jedyny uprawniony do korzystania z mocy Kryształu, tylko on może 'wyciąć' specyficzny rodzaj serca kryształowego, elementu centralnego bardziej zaawansowanych tworów. Nie należy mylić go z kryształami Albiońskimi jest to co prawda zbliżony rodzaj magii, posida jednak zupełnie inną genezę, Lugruszaduk posiadł tę wiedzę po dekadach spędzonych najpierw z Shak'gora później z Verasquilem. Podobnie jak stal ożywiona, twory to najczęściej stal wielokrotna z wyrzeźbionymi żłobieniami (żyłami) rozprowadzających czerwień pompowaną przez kryształ.
Prymitywne twory, takie jak narzędzia górnicze, nie posiadają kryształu. Jest on wymagany w pompach, oraz innych maszynach będących napędem większych mechanizmów.
Baz'Urin/ Ezar'Udar - Neksus pierwszy gigantyczny pojazd gąsienicowy, prototyp późniejszych transporterów eskarońskich stworzony przez Herdainów, nie był ostatnim jaki wyszedł spod ich ręki. Stworzono jeszcze dwa, a właściwie jeden, Baz'Urin z czasem przebudowany i przemianowany na Ezar'Udar. Każdy zaopatrzony w coraz to bardziej zaawansowane osiągnięcia Herdainskiej techniki. Baz'Urin wyruszył w podróż tylko dwa razy, zawsze kierując się na północ (?!) w bezkres ziem opanowanych przez oszalałe istoty, prawdopodobnie daleko poza ziemie ver'karskie. Za każdym raziem sprowadzając nowy kryzys dyplomatyczny i wynikającą z niego niezliczoną ilość problemów. Zdaje się jednak iż Herdainowie wliczali to w koszty ekspedycji, bo jak inaczej nazwać wyprawy w nieznane? Cel misji, niezidentyfikowany, był tym co sprowadzało największy gniew Ver'kar. Można sobie wyobrazić do jakich emocji doprowadzała 'Panów Martwego Bezkresu' samowolna penetracja ich ziem przeprowadzana przez 'byłych wrogów'. Gdyby Herdainowie zaprzestali na przekraczania ziem ver'karskich prawdopodobnie konflikty nie miałyby tak ostrych przebiegów, oni mieli czelność docierać znacznie dalej, niż sięgała magia wizjonerska.
Po stworzeniu Ezar'Udar, którego można przetłumaczyć jako "Bezsilność wroga", powstały teorie jakoby misje miały na celu jedynie osłabianie ducha ver'karskiego, co faktycznie miało miejsce - po dwóch nieudanych potyczkach jakie stoczono z Baz'Urin - zirytowani i zmęczeni dowódcy krudy skierowali swoją uwagę do swych 'codziennych' spraw. Hagem nie podobała się taka sytuacja, choć doświadczenie nakazywało na pozorne przymknięcie oczu na problem - cokolwiek robili Herdainowie nie należało rywalizować z nimi na ich płaszczyznie - płaszczyźnie uporu. Ezar'udar pięć razy wyruszał z Kryształowej Twierdzy, tym razem w innych kierunkach, także wracał z innych stron co oznaczało przemieszczanie się między jakimiś bliżej nieokreślonymi miejscami daleko na Ziemi-po-wodzie, a może jeszcze dalej? W tym czasie Ver'kar zaprzestały prób zniszczenia pojazdu, wynikało to nie tylko ze zmęczenia, ono raczej prowadziło do niekontrolowanej agresji, w grę wchodziły tutaj nowe tezy filozoficzne które pod koniec V w III E przysporzyły sporo problemów zwierzchnikom rodów. Tezę Czterech Jedności poszerzono wtedy o nowe pojęcia (o tym możemy sobie pogadać). Rody zadowoliły się obserwacją i analizą przemierzających ich ziemie pojazdów. W ich wyniku stwierdzono min. iż Gladma z pewnością rozbudowuje się także w głąb ziemi, rozpoznano pierwsze użycie stali ożywionej oraz pierwsze Działa Konoha. Mimo wielu prób odkrycia zamysłu eskapad pozostawał on nadal nieznany.
Wreszcie, w VII wieku III E Heperyd - Massal odkrył, a przynajmniej stworzył przekonującą teorię celu ich wypraw. Były nim okruchy Kryształu; w jakiś sposób Lugrushaduk (lub inna istota) był w stanie je zlokalizować. Teorię popierały wzrosty mocy Verasquilu po niemalże każdym powrocie Ezar'Udar, można było je zaobserwować w przeróżnych działaniach, od częstotliwości kontaktu z Innym, po ilość urządzeń zakłócających pomiary mocy umieszczonych na Gladmie.