Ze skajpowej konwersacji:[00:15:53] Joanna Chlasta: w sumie pytanie
[00:16:03] Joanna Chlasta: czy postacie by startowaly mimo wszystko z pozytywnych atrybutow?
[00:16:11] Joanna Chlasta: czy cos juz by bylo na ujemnym
[00:16:20] Joanna Chlasta: pytanie tez jak np. wygladalaby wytrzymalosc
[00:16:26] bollomaster: jedna, dwie cechy na -1 albo -2
[00:16:30] bollomaster: patrz kolejny post
[00:18:36] Joanna Chlasta: spoko, bardziej mi chodzi o droge do tego momentu
[00:18:49] Joanna Chlasta: bo jesli zacyznasz z wytrzymaloscia 2, a nawet jeden
[00:19:05] Joanna Chlasta: to moment przejscia jest tutaj pod znakiem zapytania
[00:19:19] Joanna Chlasta: czy 1 spada od razu do -1 czy jest zero pomiedzy?
[00:19:43] bollomaster: yhm, to wymaga rozkminienia, generalnie w człowieku musi się dokonać jakiś straszliwy przełom
[00:19:47] bollomaster: nie wiem jeszcze...
[00:20:04] bollomaster: można się też takim czymś urodzić - już wiemy co mieszka w Umbrii
[00:20:05] bollomaster:

[00:20:37] Joanna Chlasta: tam sie nic nie powinno rodzic
[00:20:43] Joanna Chlasta: skoro czas nie plynie

[00:20:55] bollomaster: w Umbrii nie w Umbrydzie
[00:20:56] bollomaster: ha ha
[00:20:58] bollomaster:

[00:21:08] bollomaster: a w Eonice czas = zapomnienie
[00:21:09] Joanna Chlasta: aaa no tak ;
[00:23:19] bollomaster: jest też choroba która nazywa się Obłędem Umbry
[00:23:26] bollomaster: już wiemy jak działa!
[00:23:34] Joanna Chlasta: yhym
[00:24:03] Joanna Chlasta: a Umbria, hmm mysle ze faktycznie jakas cecha lub dwie przy urodzinach to fajny motyw
[00:24:24] Joanna Chlasta: a czy gadalismy w sumie o tym co myslalam dla tego kraju?
[00:24:36] Joanna Chlasta: bo nie pamietam jak zawsze
[00:24:43] bollomaster: właśnie coś niewyraźnie nie pamiętam
[00:24:46] bollomaster:

[00:24:49] bollomaster: grrrr
[00:24:56] bollomaster: nie mogę sobie przypomnieć
[00:25:43] Joanna Chlasta: spoko

tez az tyle szczegolow nie kminilam
[00:25:57] Joanna Chlasta: i to sie odnosilo do straszego podejscia do umbry
[00:26:08] Joanna Chlasta: ale byl motyw komunistycznego podejscia do esencji
[00:26:15] Joanna Chlasta: kazdemu po rowno
[00:26:35] Joanna Chlasta: i minimalnie a resszta zbierana jako podatki (?)
[00:26:56] Joanna Chlasta: cala esencja kraju w rekach wladcy ktory uzywa jej do podtrzymania umbrycznego statusu kraju...
[00:27:05] bollomaster: dziko!
[00:27:18] bollomaster: teoretycznie powinna wystarczyć sama umbra no nie?
[00:27:50] bollomaster: w tym ujęciu Umbra to jest równorzędna wobec Esencji siła, można sobie wyobrazić cały świat oparty na niej
[00:27:57] Joanna Chlasta: no wlasnie trzeba by pomyslec w kontekcie tego nowego pomyslu
[00:28:21] Joanna Chlasta: no nei wiem, czy caly swiat nadal ma to w sobie jakas dzikosc
[00:28:33] bollomaster: z tego można wręcz zrobić kolejne, bardzo konkretne źródło konfliktów, dwie diametralnie rózne wizje świata
[00:28:43] Joanna Chlasta: normalnego spoleczenstwa na bezmyslnych i herlakach nie zbudujesz
[00:28:58] Joanna Chlasta: robi sie troche rudowie2
[00:29:05] bollomaster: nie będzie normalne, będzie umbryczne
[00:29:08] bollomaster: coś w tym stylu
[00:29:24] bollomaster: norma zależy tylko od powszechności

[00:29:42] Joanna Chlasta: nie tyle chodzi mi o norme konwenansow co jakas spojnosc
[00:29:53] Joanna Chlasta: w koncu gracze musza to sobie moc wyobrazic
[00:30:16] bollomaster: to jest kwestia przemyślenia tematu...
[00:30:16] Joanna Chlasta: i o ile szalenstwo rudow ma swoja bajkowosc i mozna pewne rzeczy zrozumiec
[00:30:22] bollomaster: yhm?
[00:30:54] Joanna Chlasta: to tu trzeba by przemyslec, jak by mialo takie negatywne spoleczenstwo funkcjonowac
[00:31:07] Joanna Chlasta: bo tak jak pisales bezmyslnosc wiedzy nie da
[00:31:20] Joanna Chlasta: watlosc powoduje brak potrzeby jedzenia?
[00:31:53] bollomaster: hmmm... nie wiem, ale to się da wymyślić!
[00:32:40] Joanna Chlasta: ujemna slabosc to tez wez pod uwage pewne konsekwencje
[00:33:03] Joanna Chlasta: bo jedna sprawa rozpatrywac to w kontekscie walki / testow spornych
[00:33:08] Joanna Chlasta: ale masz tez day to day life
[00:33:25] Joanna Chlasta: jak taka osobapodnosi talerz, widelec, portki?
[00:33:46] bollomaster: mam zarys rozwiązania, już piszę posta
[00:34:36] Joanna Chlasta: podoba mi sie wyrazenie
[00:34:44] Joanna Chlasta: "reszta będzie degradowana na sesji"
[00:34:53] Joanna Chlasta:

juz slysze evil laugh mistrza gry
[00:34:54] bollomaster:

[00:54:18] bollomaster: jest
[00:54:27] bollomaster: tematu of korz nie wyczerpałem
[00:56:15] Joanna Chlasta: dobry start
[00:56:44] Joanna Chlasta: mysle ze dobrze wlasnie siegac do definicje esencji i tym samym umbry
[00:56:57] Joanna Chlasta: spoleczenstwo w sumie laczy idea
[00:57:21] Joanna Chlasta: wiec trudno sobie wyobrazic umbryczne spoleczenstwo
[00:57:39] Joanna Chlasta: moze wlasnie troche jak depresja prowadzi do izolacji / indywidualizmu?
[00:57:49] bollomaster: jak tysiące liści na wietrze, czasami zbierają się w grupy
[00:57:56] bollomaster: coś w tym stylu
[00:58:07] bollomaster: dla niektórych to może być wolność w czystej postaci
[00:58:16] Joanna Chlasta: tak
[00:58:33] Joanna Chlasta: troche problem ze w sumie
[00:58:43] Joanna Chlasta: jesli ktos dazy do zumbrycznienia
[00:58:57] Joanna Chlasta: to juz samo w sobie jest jakims celem = esencja
[01:00:46] bollomaster: w pewnym sensie tak, degradacja to też może być cel... Ale żeby się nie rozdrabniać filozoficznie można założyć że wszystko sprowadza się do "zmiany percepcji", chwili kiedy przechodzisz z esencji w umbrę
[01:01:05] bollomaster: tak jak wcześniej lazłeś w górę, tak teraz idziesz w dół
[01:03:04] Joanna Chlasta: spoko
[01:06:50] Joanna Chlasta: a jak to sie ma do punktow umbry?
[01:07:42] bollomaster: pkt Esencji stają się dla antyludzi tym, czym Umbra dla ludzi
[01:08:20] Joanna Chlasta: bardziej pytanie o umbre dla normalnych graczy w tym kontekscie
[01:08:33] Joanna Chlasta: bo narazie to tak troche zamieciowo byla uzywana
[01:09:11] bollomaster: nie była używana w ogóle

[01:09:39] Joanna Chlasta: w teorii znaczy sie
[01:09:39] bollomaster: jako mg mogę ją "wydać" w dowolnym teście jaki robicie
[01:09:52] bollomaster: 1 stają się porażkami i musicie je przerzucać do skutku
[01:10:06] bollomaster: czyli redukcja sukcesów
[01:10:31] Joanna Chlasta: ok
[01:11:04] Joanna Chlasta: w sumie masz jakas koncepcje apropo umbryczenia
[01:11:21] Joanna Chlasta: w sensie czy tyllo kiedy gracz tego chce
[01:11:37] Joanna Chlasta: czy tez zaczniemy ogolnie wprowadzac mechanike tracenia cech?
[01:12:25] bollomaster: generalnie działa to jak pd, czyli jak masz, możesz kupić
[01:12:49] bollomaster: a co do tracenia, nie ma mechaniki, ale można je tracić też narracyjnie
[01:12:54] bollomaster: np wraz z upływem czasu
[01:13:11] bollomaster: ale tak - jeśli gracz dobrze zakombinuje to może przyśpieszyć swoją degradację
[01:13:27] bollomaster: przy czym jeśli postara się za bardzo po prostu zostanie kaleką
[01:13:54] bollomaster: albo umrze
[01:14:06] bollomaster: trza rozkminić szczegóły

[01:14:32] Joanna Chlasta: w sumie pdki za porazki to jeszcze kumam ale testy narracyjnie jak ma wygladac sukces z porazek?
[01:14:50] bollomaster: zależy od sytuacji
[01:15:06] Joanna Chlasta: do poprzedniego robi sie taka odwrotnosc mocarstwa tylko chyba jeszcze bardziej smiertelna
[01:15:18] bollomaster: ?
[01:15:32] Joanna Chlasta: no bo wracajac do przykladu wytrzymalosci
[01:15:40] Joanna Chlasta: zejscie z 1 na -1
[01:15:54] Joanna Chlasta: to efektywnie pozbawienie sie ostatniej kratki zywotnosci jaka masz
[01:16:20] bollomaster: nie do końca, masz wtedy 1 kratkę "słabości"
[01:16:24] Joanna Chlasta: coś co logicznie powinno rownac sie smeirci
[01:16:36] Joanna Chlasta: no taki jest efekt
[01:16:39] bollomaster: i tą kratkę możesz jak najbardziej stracić co cię zabije
[01:17:13] bollomaster: tyle że zadanie takich obrażeń jest trudniejsze
[01:17:45] bollomaster: np nie musisz się bać utonięcia, ognia (ogólnie rzecz biorąc!) - w tych rzeczach nie ma wiele esencji
[01:18:24] bollomaster: tzn zabiją cię w końcu, ale wytrzymasz nieporównanie dłużej niż człowiek - zabije cię nie żar albo brak powietrza ale właśnie echo esencji stwórcy
[01:18:42] Joanna Chlasta: hmm ciekawy koncept
[01:18:53] bollomaster: generalnie im bardziej złożona, "esencyjna" broń tym większe zagrożenie stwarza
[01:19:42] Joanna Chlasta: w sumie jak aga chce czyms takim grac to jedyna obawa to ze znow robie sie postac "sekciarska" jak Nor z Nyktemitami...
[01:20:03] bollomaster: ciosy mieczem będą zabójcze nie dlatego że żelazo rozcina ciało, ale dlatego że kowal wykonał kawał roboty, a człowiek który włada tą bronią włożył masę wysiłku w swoją umiejętność walki.
[01:20:27] bollomaster: główny atut polega na tym, że większość ludzi nie rozumie natury antyludzi i nie wie jak sobie z nimi radzić
[01:20:35] bollomaster: hmm
[01:20:47] bollomaster: zobaczymy jak jej się spodoba to co napisałem
[01:21:11] bollomaster: potencjalnie jest tu konflikt z esencyjną Yksi, ale to się da przeskoczyć
[01:23:14] Joanna Chlasta: o ile brzmi fajnie "Ciekawym patentem może być fakt że im więcej Esencji zbierzesz, tym większe ryzyko że w wypadku klęski się przemienisz - "im wyżej wejdziesz, tym niżej możesz spaść"."
[01:23:22] Joanna Chlasta: to nie podoba mi sie efekt
[01:23:27] bollomaster: he he
[01:23:33] Joanna Chlasta: z punktu widzenia gracza
[01:23:41] bollomaster: hmmm
[01:23:49] Joanna Chlasta: wydawanie esencji jest juz jakims wyczynem
[01:23:57] bollomaster: coś takiego nie powinno mieć miejsca na sesji jeśli gracz tego jakoś nie chce
[01:23:58] Joanna Chlasta: wdarciem sie na ponadludzkie wyzyny
[01:24:10] Joanna Chlasta: no to spoko
[01:24:21] bollomaster: ale to ciekawa altrenatywa dla śmierci, tzn tracisz postać, ale ona nie znika ze świata gry
[01:25:17] Joanna Chlasta: w sumie nawet przydaloby sie troche czesciej to podkreslac w opisie kiedy nawet przy porazce gracz uzywa esencji
[01:25:19] bollomaster: całościowa przemiana byłaby rzeczywiście kwasem, ale obłęd umbry w jednej cesze może być ciekawą konsekwencją porażki
[01:25:23] Joanna Chlasta: wiem ze czasem to robisz
[01:25:29] bollomaster: to miło

[01:25:35] bollomaster: staram się o tym pamiętać
[01:26:04] Joanna Chlasta: ale mysle ze mozna by wiecej, bo czasami latwo zapmniec ze to nie po prostu pdki w rzuty kostkami ale faktycznie esencja postaci w to idzie
[01:26:22] bollomaster: mechanika esencji jest w drodze
[01:26:30] bollomaster: podobnie mechanika zamieci i konwencji
[01:26:58] Joanna Chlasta: mysle ze nawet obled umbrydy na jedna ceche to jedynie w wyjatkowych sytuacjach kiedy narracja ma sens
[01:27:06] bollomaster: jasne!
[01:27:56] bollomaster: co do mechaniki esencji - będę ciągnął z WoDu - ścieżki które pozwalają odzyskiwać siłę woli. Ale dziad Marcin skończył prowadzić zanim je wprowadził
[01:28:29] Joanna Chlasta: trudno mi po prostu wyobrazic sobie ze postac efektywnie dostaje kare za to ze siegnela do swoich jako takich rezerw sily woli
[01:29:17] bollomaster: nie nie, to nie może być "kara" - ale ciekawa konsekwencja
[01:29:40] bollomaster: trochę jak twoja sidardyjska łapa
[01:29:41] Joanna Chlasta: chyba duzo zalezy od tego jak by to mialo wygladac
[01:30:03] Joanna Chlasta: ale lapa np. mi jakby zadnego motywu/cechy nie dotknela
[01:30:06] bollomaster: umbryczne cechy dają przecież nowe możliwości, nawet jeśli nie są pożądane
[01:30:10] Joanna Chlasta: i mysle ze tutaj jest ta roznica
[01:30:47] Joanna Chlasta: bo mechanicznie to albo masz flip motywu albo go umniejszasz
[01:30:48] bollomaster: łapa to w gruncie rzeczy może być nowy motyw
[01:30:56] Joanna Chlasta: albo wlasnie nowy motyw
[01:31:00] bollomaster: albo zwiększasz

[01:31:34] Joanna Chlasta: zwiekszasz? jak bys to widzial na przykladzie u postaci kierowanej esencja?
[01:31:50] bollomaster: Biała Pieśń od Axii?
[01:32:00] Joanna Chlasta: no to nowy motyw
[01:32:02] bollomaster: po prostu uczysz się narracyjnie
[01:32:13] bollomaster: ale to może dotyczyć też starych motywów
[01:32:30] Joanna Chlasta: czyli nawet jesli dotyczy to staje sie nowym motywem?
[01:32:44] Joanna Chlasta: to w sumie works
[01:33:39] Joanna Chlasta: flip bylby ciekawa opcja jesli bylby np krotkotrwaly - na czas np sceny.
[01:33:54] Joanna Chlasta: Troche jak ta klatwa w weine co zamienila dzien z noca
[01:34:14] bollomaster: yhm, coś jak ataki choroby.
[01:34:16] bollomaster: fajna możliwość
[01:35:11] bollomaster: generalnie obłęd umbry grozi istotom które palą esencję poza jej granice - jak na razie ze wszystkich waszych postaci najbardziej zagrożony jest Xander
[01:35:30] Joanna Chlasta: poza granice?
[01:35:42] bollomaster: (sesja z Zinglerem, gdzie palił Esencję której nie miał, de facto spalał się sam, stąd te łapy)
[01:35:53] Joanna Chlasta: aaaa
[01:35:55] Joanna Chlasta: ok :
[01:35:58] Joanna Chlasta:

[01:36:01] bollomaster: niszczysz się sam
I tym optymistycznym akcentem kończy się ta rozmowa
