Autor Wątek: Gnozy czyli magie zmysłów  (Przeczytany 277 razy)

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Gnozy czyli magie zmysłów
« dnia: Maj 03, 2009, 06:06:31 pm »
Magie zmysłów (głównie magie percepcyjne, wzrokowe) mechanicznie wynikają z konkretnych Cech, czyli Jedności. Każdy zmysł to odrębny żywioł - element jednej z trzech Jedności - np. zmysł (żywioł) wzroku jest elementem Jedności Ognia (Umysłu); żywioł słuchu - Jedności Światła (Duszy); żywioł węchu - Jedności Mroku (Ciała). Obok klasycznych sześciu zmysłów, można rozbudzić i rozwinąć "zmysły wyostrzone" (np. piroskopia), albo/ i dążyć do synestazji, zespolenia, zlania zmysłów.
Magia zakłada świadome działanie i pewien rozwój; dlatego rozwijanie powyższych elementów Jedności można nazywać "magiami zmysłów".
Ich znaczenie jest fundamentalne. Według powszechnej doktryny można oddziaływać jedynie na to, co się postrzega, z czym ma się kontakt zmysłowy. Dlatego też w większości wypadków nauka magii żywiołów zaczyna się od wykształcenia/ rozwinięcia odpowiednich i niezbędnych zmysłów.

W świecie SOŁPa wyróżnia się sześć podstawowych zmysłów; szóstym jest nie intuicja (w tym wypadku siódma) ale widzenie, czyli zdolność postrzegania kolorów połączona ze swoistą przenikliwością - która wynika ze Światła. (Nie oznacza to że wszystkie SOŁPowe istoty są jakoś szczególnie przenikliwe, czy dostrzegają więcej kolorów. Zwykli ludzie dalej mają zwykły słuch, węch i widzenie).
« Ostatnia zmiana: Listopad 19, 2009, 01:36:35 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Magie zmysłów. Sześć zmysłów
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 03, 2009, 06:19:11 pm »
wzrok - ŻYWIOŁY POSTRZEGANE (Ogień/ Umysł)

słuch - DŹWIĘK (Światło/ Dusza)
Magie muzyki oraz wszelkich dźwięków; czy to hałasu sztucznego, czyjegoś głosu, czegoś upadajacego na podłogę, skrzypienia, trzaski.
Dźwięki nie słyszalne dla większości istot, a potrafiące swoim natężeniem spowodować obrażenia wewnętrzne. Dźwięk może być zamykany w sferach telekinetycznych i uwalniany przy dotyku/nacisku - zależy od siły telekinezy (wymaga to niezwykłej finezji w magii kinezy).
Rozmowy prowadzone przez duże odległości - posyłanie głosu.

widzenie - KOLOR (Światło/ Dusza)
Zmiany kolorów nie działające na zasadzie iluzji, ale faktycznego odmienienia.
Widzenie aur, czyli dusz - połączone z empatią daje niezwykły wgląd w zamiary i uczucia innych istot. Bez zdolności empatycznych jest to wyczuwanie czystych zamiarów ("jest w podróży", "jest przygotowana na atak", "chce się zabić").
Widzenie ogólnej aury miejsc: miast, otoczenia, pomieszczenia, budynku itp.; mistyczna zdolność dzięki której można min. dostrzec jakie zamiary przenikają/ przeniknęły dane miejsce ("tu oddawano hołdy", "tu zabijano ludzi", "to jest miejsce bronione").

węch - ZAPACH (Mrok/ Ciało)
Sztuczne tworzenie zapachów - czy to przyjemnych czy nie. W połączeniu z posiadaną telekinezą, można na przykład zamknąć zapach w telekinetycznej bance.
Rozróżnienie skąd dokładnie pochodzi zapach, co go tworzy itp.

smak - ŻYWIOŁY SMAKOWANE (Mrok/Ciało)
Zmiana smaku potraw (co może się też łączyć tylko ze zmianą zapachu - wystarczy, ze coś będzie pachniało jak zepsute i nikt tego nie tknie).
Wykrywanie rodzajów smaków (składu) napoju, potrawy, itp.
Tworzenie smaków - np. Anarfisci podróżują, jedząc tylko suchary - Gabriel sprawi, że będą smaczne :D

dotyk - ŻYWIOŁY DOTYKANE (Mrok/Ciało)



Większość magów opiera się na najbardziej uniwersalnym zmyśle wzroku, koncentrując się na rozwoju swej woli (Umysłu).
Niektóre kombinacje, np. smakowanie wroga na którego chce się rzucić klątwę mogą się wydawać dziwaczne lub groteskowe, ale to tylko kwestia przedstawienia. Wiedźma, szykując się do zaklinania podryza dłoń swojego wroga - który stracił ją w niedawnej bitwie. Teraz leży setki kilometrów dalej, pod opieką wprawnych uzdrowicieli. Pewnych że jego życiu nie zagraża już niebezpieczeństwo...
« Ostatnia zmiana: Luty 21, 2010, 06:57:46 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Magie zmysłów
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 03, 2009, 06:19:19 pm »
sonoskopia - POSTRZEGANIE DŹWIĘKU (Ogień + Światło)
Jest to niesamowity rodzaj magii umożliwiający postrzeganie dźwięków jako rozchodzących się fal w różnych kolorach (które ściśle zależą od dźwięku). Nabywa się go najpierw czasowo, poprzez rytuały i zaklęcia - ale ich celem jest osiągnięcie permanentnej percepcji. Niestety wymaga to długotrwałych wysiłków, a sukces bez wrodzonych zdolności jest praktycznie niemożliwy. Sonoskopia jest zależna od woli, ale może się także uaktywnić samoistnie u istot posiadających naturalne predyspozycje na skutek silnego wstrząsu. Możliwe są także różnego rodzaju problemy, efekty uboczne rytuałów, jak na przykład zanik słuchu (osoba widzi określone barwy ale nie słyszy dźwięków). Umiejętność ta oprócz wspaniałych walorów estetycznych posiada także wiele praktycznych; np. do osoby będącej mistrzem sonoskopii nie podkradnie się żadna istota materialna, sam posiadacz tej sztuki może uczynić się praktycznie „niesłyszalnym” (będzie wiedział o każdym dźwięku jaki wydaje i o jego głośności, co można połączyć z wiedzą o zakresie słuchu określonych ras), czy rozpoznawać intencje słów po ich kolorze.
Do opanowania sonoskopii (nawet na poziomie arcymistrzowskim) nie jest w ogóle potrzebny zmysł słuchu (choć wtedy szkolenie przebiega w inny sposób) i nie ma on wpływu na „ostrość” widzenia - jest pewna liczba istot głuchych, ale obdarzonych darem sonoskopii. Niezwykle rzadka "sonoskopia planarna" umożliwia postrzeganie dźwięków z innych planów.
Sonoskopia jest użyteczna nawet w miejscach które chłoną dźwięki (np. pomieszczenia o ścianach ze specjalnych metali) - będą one widoczne jako chwilowe wybłyski kolorów, znikających niemal natychmiast. (Oczywiście, wymaga to bardzo silnego Ognia - ale sonoskopię rozwijają najczęściej magowie którzy rozpoczynali od zmysłu wzroku). Całkowite pochłanianie dźwięków jest również możliwe, ale wymaga bardzo szczególnych środków.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 15, 2009, 06:42:38 pm wysłana przez Bollomaster »

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Magie zmysłów
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 03, 2009, 07:02:21 pm »
pirowizja - WYOSTRZONE POSTRZEGANIE (Ogień)
To bezpośrednie postrzeganie energii ognia i energii wątków ognia. Najłatwiej wytłumaczyć zależność między wątkami a energią na przykładzie ciała człowieka: wątki są kanałami (żyłami) dostarczającymi energię (krew) do konkretnych miejsc (narządów). Istnienie i działanie tych miejsc /narządów jest więc uzależnione od tego czy są do nich podłączone wątki. Np. kiedy mag ognia chce rzucić kulę ognistą koncentruje się i wykonuje pewne gesty; chociaż normalny wzrok tego nie rejestruje to z palców maga wydobywają się nitki (wątki) magicznej energii, które następnie formują się w określony układ. Następnie mag wypowiada odpowiednie słowa i przez wątki przepływa magiczna energia (w tym wypadku energia ognia) która ostatecznie tworzy kulę ognia.
Warto zauważyć, że wątki zazwyczaj splatają się w sposób który stanowi odzwierciedlenie gestów zaklęcia. Jest to bardzo przydatne jeśli mag nie widzi rąk swego wroga; używając pirowizji jest w stanie zorientować się jakie zaklęcie on splata. Wątki są jakby rusztowaniem na którym powstaje ostateczna forma zaklęcia, dlatego poprawne wykonanie gestu jest bardzo ważne. Wykonywanie gestów można także nazywać splataniem wątków, a gromadzenie energii to rzucanie zaklęcia. Oprócz tego wątki mogą stanowić kanały dostarczające energię do maga. Wielu czarodziejów przed zaśnięciem „podłącza” się przy pomocy wątków do źródła energii ognia (np. ogniska) i gdy budzą się rano posiadają już pewną ilość mocy. Na podobnej zasadzie działają magiczne pułapki; zwykły złodziej nie zobaczy, że drzwi które zamierza otworzyć są oplecione wątkami tworzącymi płomienny grot (biedny złodziej).
Zwykły człowiek może ocenić energię zaklęcia dopiero kiedy mag skończy je rzucać, tzn. w jego rękach pojawi się kula ognia. Jeśli jest w miarę doświadczony to wie np. że schowanie się za drzewem może nie wystarczyć. Mag używający pirowizji na odpowiednio wysokim poziomie po energii wątków może ocenić energię zaklęcia; jeszcze zanim się ono pojawi i dojść do wniosku że nie musi się nigdzie chować (bo jego rezystancja magiczna jest wystarczająca). Oceny tej dokonuje przez intuicyjne rozumienie energii barw które widzi (każda barwa reprezentuje określoną ilość energii, PM).
Jest oczywiście możliwe używanie czystej energii ognia – ma to miejsce na przykład kiedy nie wykona się gestów. Zaklęcie rzucone w taki sposób pochłania znacznie więcej energii i jest trudniejsze do kontrolowania (przykładem takiej magii jest umiejętność modelowania ognia). Z czasem można wykluczyć gesty i nauczyć się formować wątki bezpośrednio - siłą woli. Z drugiej strony jest możliwe używanie wyłącznie wątków [pytanie jak to wygląda?]

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Magie zmysłów. Wizja
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 01, 2009, 03:17:04 pm »
Magia wizji wymaga percepcji (widzenia) celu.

-ostrzenie/ tępienie wzroku; zbliżanie/ oddalanie wizji;
-ogłupianie/ onieśmielanie/ przyciąganie uwagi wzrokiem;
-dzielenie percepcji (efekt "wielu oczu", wiele jednoczesnych punktów postrzegania);
-przejęcie cudzej percepcji (np. wizjoner widzi oczyma celu; jeśli stosować to z podziałem percepcji, można doświadczać dwóch jednoczesnych wizji otoczenia);
-wyczuwanie percepcji (najczęściej jako ciepła);
-pochłanianie wzroku;
-chwytanie blasku (ściąganie do oczu blasku ognia, latarni, Słońca);
-tworzenie zapór wizyjnych;
-oczy-zwierciadła (odbijanie percepcji);
-całun percepcji (wizja obszarowa, rozciąganie percepcji w przestrzeni: dom, ulica, miasto);
-rozumienie innej wizji (wyższy poziom dzielenia percepcji: mag nie tylko widzi świat oczyma celu, ale również czuje myśli i emocje których ten doświadcza);
-szukanie/ wypatrywanie (określonej rzeczy/ osoby/ itp);
-percepcja esencyjna (15 sukcesów: mag widzi, zauważa wszystko co łączy się z jego esencją. Np. strzegąc księcia, przeszukuje osoby które go odwiedzają - szuka Zagrożenia. I w zupełnie innym miejscu i czasie nagle wśród miejskiego tłumu widzi Zamachowca);
-postrzeganie pól wizji (20 sukcesów: mag widzi żywioł percepcji jako pola i przestrzenie zmiennych "temperatur" - w rzeczywistości jest to jedynie wrażenie ciepła. Obszar na którym skupiają się spojrzenia będzie gorący, itp. Więcej sukcesów pozwala rozciągać efekt w czasie ("gdzie spoglądano", "cz ktoś go śledził") i przestrzeni (większy teren));
-chłodny/ gorący wzrok (mag potrafi maskować swoją percepcję: "ogrzewać" lub "ochładzać" jej widmo);
-przykuwanie wzroku (związywanie wzroku do jakiegokolwiek obiektu);
-projektowanie percepcji (niezwykle wysublimowana sztuka pozwalająca konstruować wizję poprzez system odbić wzroku - zamiast jednej osoby cel widzi inną, zamiast nocy postrzega dzień)
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2009, 03:32:00 pm wysłana przez Bollomaster »