daszma, pył - narkotyk, mieszanka złozona z substancji halucynogennych z domieszką ułomnych żywiołów i skoncentrowanego dysposu w minimalnej dawce. Substancja wygląda jak diamentowy, lśniący pył (nazwa) i może być przyjmowana na różne sposoby, chociaż wśród tak zwanego towarzystwa preferowane jest spożywanie pyłu kulturalnie, w wysokich przejrzystych szklanicach wypełnionych białym winem, w którym wirują drobinki narkotyku. Pył uderza - tymczasowo - w naturalne systemy obronne organizmu, inaczej mówiąc osłabia go, co potęguje doznania wywołane innymi składnikami. Poza typowymi efektami halucynogennymi, istota doświadcza potężnego uczucia oderwania, dryfowania w nieznane, myśli wyparowują z głowy (przede wszystkim te najbardziej intensywne - niektóre z nich stają się bardzo mętne nawet gdy pył skończy działać), ciało staje sie lekkie. Jednym ze skutków ubocznych częstego zażywania jest nieznaczny spadek masy ciała. Ustalono, że określone ilości pyłu nie są niebezpieczne dla zdrowia (każdy może to przeczytać w oficjalnym teoremacie), jednak przedawkowanie oznacza obciążenie wszystkich jedności ładunkiem dysposu. Co się wtedy dzieje - w Halrua trudno stwierdzić, gdyż mieszkańcy tego kraju, zwłaszcza bogaci, mają środki aby zakonserwować swoje ciało i umysł (podróże do Ossentharu są również w modzie), ale wśród przeciętnych zjadaczy chleba którzy przedawkują efekty są nieprzewidywalne. Łatwo wyobrazić sobie komunę istot uzależnionych od pyłu, przyjmujących nałogowo substancję, która... postarza ich w oczach.