Sny o czerwieni: otwarty umysł (dziedzina)
Jest to elastyczność, rozpęd umysłu i marzeń, który sprawia że człowiek istnieje na fali swoich czasów, nie przytłoczony, znużony zalewem nowości - ale z werwą i energią przyswajający sobie wszelkie aktualności. Tacy osobnicy są zazwyczaj entuzjastami postępu, ciągle głodnymi coraz to nowych udogodnień i wrażeń, doniesień z frontu badań. Posiadają również intuicyjne wyczucie tego co możliwe, tego co można zrealizować naprawdę, a co pozostaje snem wizjonerów-marzycieli.
Marzenia, stały, rozwój
Opcja zapewnia dwie rzeczy: szybszy rozwój w określonej dziedzinie oraz ochronę przed ingerencjami w rodzaju tradycji narzucających statykę (tradycje stagnacji, zastoju umysłowego), czy iluzji fałszujących obraz świata (na przykład: próba oszołomienia złudzeniem jakiejś potężnej, wysoko rozwiniętej magii).
Przykładowe dziedziny: życie codzienne, wojskowość, podróż, budownictwo, jasnomagia (w sensie: organizacja, systemy społeczne i prawne).
Sny o czerwieni: szerokie horyzonty (dziedzina)
Istota o szerokich horyzontach nie jest już pasywnym obserwatorem zmian, kimś kto może je odrzucać lub akceptować - ona stoi w awangardzie, tworzy falę, prąd z którym płyną inni, jest aktywną siłą zmieniającą, odkształcającą rzeczywistość, realizującą rzeczy o których reszta śni zaledwie, marzącą o sprawach dla przeciętnych zjadaczy chleba niewyobrażalnych. Nowatorstwo, niezaspokojone pragnienia, umysł ogarnięty gorączką badań i poznania, zdolność wykrzesania z siebie nowych sił fizycznych i mentalnych - to wszystko są cechy prawdziwych wizjonerów.
Marzenia, stały+aktywacja, rozwój
Opcja daje trzy korzyści.
Po pierwsze, istota jest zdolna sięgać myślą, pragnieniem dalej niż przeciętny człowiek. Jest to jednak sprawa względna, ponieważ za podstawę trzeba przyjąć poziom rozwoju danej dziedziny. Są więc trzy możliwości. Jeśli Ranga Opcji jest niższa niż Ranga rozwoju, oznacza to że istota ma pewne aspiracje, marzenia ale na razie są one zbyt ulotne, słabe żeby wkroczyć na dziewicze ziemie, terytoria niezbadane przez nikogo. Przykładowo, jeśli żyjesz w Halrua (jasnomagia o Randze Podstawowej IX) potrzebujesz potężnych pragnień żeby dojść do czegoś nowego; zupełnie inaczej sprawa wygląda w jasnomagiach prymitywnych (Ranga Podstawowa IV), które opierają się na sile i możliwościach ludzkiego ciała - tutaj marzyciel z Halrua będzie niemal boskim wizjonerem. Jeśli Ranga Opcji jest równa Randze rozwoju - to znaczy, że istota stoi na froncie badań, niezdolna spoglądać w dal, ale obecna wśród najtęższych umysłów swojej nacji które wysilają się dla jej rozwoju. I możliwość trzecia (najmilsza): istota widzi ponad głowami tłumów i mędrców blask przyszłości, niesamowite możliwości rozrzucone niczym samorodki złota na żyznej ziemi - wytycza kierunki, prowadzi i przewodzi.
Po drugie, istota potrafi niezwykle szybko przyswajać sobie wszelkie nowości, od drobnych nowinek po wielkie odkrycia (wszystko zależnie od Rangi). Weźmy na przykład Biszbosza z prymitywnej jasnomagii (IV), który snuje marzenia o absolutnie niezwykłych sposobach prowadzenia wojen (Szerokie Horyzonty: IX). Kiedy w pobliżu jego wioski wyląduje halruański, piętrzący się niczym góra niwelator - ten człowiek będzie wiedział że to nie Eon, nie zjawisko zamieciowe, ale statek latający z jego marzeń. Co więcej: zdobędzie błyskawiczną, intuicyjną wiedzę o mnóstwie szczegółów magicznych ("skąd ten dzikus wiedział gdzie znajduje się siłownia i że wystarczy ustawić wajchy w tym położeniu żebyśmy nie mogli wystartować?!")
Po trzecie... zapomniałem (kurwix, ten opis jest już za długi). Po trzecie, aktywacja pozwala wydobyć z siebie rezerwy (bonus) Witalności i Wiary zależne od Rangi Opcji, w sytuacji kiedy w grę wchodzi dziedzina - gorączkowe badania, wielodniowa praca, zawody.
Sny o przemocy: wola życia
Podstawowy imperatyw każdej* żywej istoty: przetrwać, przetrwać w każdych warunkach i za wszelką cenę tą jedną, obecną chwilę. Chociaż sekundy dłużej, mimo braku powietrza, upływu krwi, mimo bólu: żyć!
Marzenia, stały (RP) + aktywacja
Opcja w trybie pasywnym jest podstawową obroną przed ingerencjami godzącymi wprost w sam fakt życia: przeciwstawia się mocy chorób i jadów, utrudnia zaszczepienie samobójczych intencji, oraz wszelką inną akcję, nawet jeśli istota nie wie że coś się dzieje. Wola życia stawi opór nawet Mocarstwu Herolda kiedy ten z drugiej strony Kontynentu spróbuje zrzucić na istotę śmiercionośne Słowo.
Opcja aktywowana daje dodatkowe poziomy Witalności i Wiary (zgodnie ze swoją Rangą).
Wola życia zazwyczaj rośnie równolegle z Rangą Podstawową, ale mogą się zdarzać wyjątki takie jak hajot (III) z wolą życia na Randze cienia (I - co oznacza że stoi na krawędzi samobójstwa), czy odmieniec (V), którego Wola zatrzymała się na Randze hajota (III). Może to wynikać z potężnej umbry, traumatycznych doświadczeń albo wrogiej ingerencji która powoli koroduje i zmniejsza poziom tej Opcji; jest to niewątpliwie śmiertelna wada. Możliwa jest również sytuacja odwrotna, kiedy Wola znajduje się na poziomie wyższym niż RP - na przykład błękitny cień (I) z Opcją na Randze VI.
Sny o przemocy: oko za oko
Zraniony, skrzywdzony, poniżony: zemścij się! Niech wróg poczuje twój ból, twoje cierpienie, twój wstyd; nie powstrzymuj pięści, nie krępuj języka. To coś więcej niż gniew, ale pierwotne pragnienie sprawiedliwości, równej miary. W tym wypadku to będzie okrucieństwo.
Marzenia, stały, aktywowany
Jeśli istota poniosła porażkę w ostatniej turze, aktywacja tej Opcji zwiększy jej Wiarę i Zniszczenia zadane w kolejnej turze.
PROBLEM: bonus nie może być stały; w takim wypadku mamy dziwną sytuację w której ten manewr wygląda tak samo u półczłowieka i odmieńca. Ale może tak właśnie jest? Przecież mowa o "równej odpłacie". Alternatywy: bonus według RP albo - siły ostatniego ciosu przeciwnika.
KOMBOSY: ograniczenie tej Opcji (konieczność impulsywnej, natychmiastowej reakcji) można obejść na przykład dzięki "Pielęgnowaniu zemsty" albo używając "Posiewu pragnień" (patrz niżej).
Sny o ogrodach: pielęgnacja zemsty
Poczucie krzywdy nie musi być czymś, co znika, rozmywa się wraz z upływem czasu: zachować tamtą bezlitosną chwilę w ogrodzie serca i zapewnić jej żar gniewu-słońca! Niech rośnie wspaniale i rozkwita, podlewana gorzkimi łzami - trująca i urzekająca zemsta. W ten sposób pragnienie-cień może nabrać mocy zdolnej przerazić największego mocarza...
Marzenia, stały rozwijany
Opcja umożliwia zachowanie pragnienia zemsty za dowolną doznaną krzywdę - oraz jego umacnianie i rozwijanie po to żeby w chwili spełnienia porazić wroga ze straszliwą siłą. Ponieważ pielęgnowana zemsta jest wiecznie świeża, istota ma prawo zagrać w każdej turze konfrontacji ze swoim wrogiem Opcję Oko za oko - nawet jeśli nie przegrała poprzedniej tury, albo jeśli starcie dopiero się zaczyna. Taki przykład: dwóch retorów, z których jeden zmiażdżył kiedyś drugiego w słownej debacie. Teraz spotykają się ponownie, a mściciel już od pierwszych słów wybucha tłumioną przez tygodnie/ miesiące/ lata urazą.
Sny o ogrodach: posiew pragnień
Niektórzy marzyciele, złaknieni cudowności i zachwytu poza wszelkie granice potrafią wzbudzać i wzmagać w sobie pragnienia dosłownie wszystkiego. Żadnego związku z dyscypliną, siłą woli - to jest czyste życzenie istoty do samej siebie, ochota żeby czegoś zasmakować w pełni, oddać się czemuś całkowicie, poczuć coś zupełnie nowego prawdziwie. W ten sposób można w sobie skrzesać miłość, gniew, zachwyt, ciekawość, pragnienie zemsty, zazdrość - nawet bez określonego celu, ale przypadkowo, chaotycznie, dla rozszerzania własnej istoty. Co ważne: nie jest to zdolność umniejszania pragnień. Marzyciel z Posiewem może się w kimś rozkochać, ale już nie odkochać - co nie przeszkadza we wzbudzeniu w sobie nienawiści czy gniewu.
Marzenia, stały + aktywacja
Aktywując Opcję, istota może wzniecić w sobie w dowolnej chwili i w dowolnych warunkach dowolne Pragnienie (które będzie miało Rangę I, błękitnego cienia).
KOMBOS: można w ten sposób wzniecić w sobie pragnienie zemsty do istoty która marzycielowi w niczym nie zawiniła - co umożliwia na przykład użycie "Oka za oko".