Autor Wątek: Umiejętności  (Przeczytany 247 razy)

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Umiejętności
« dnia: Maj 07, 2009, 02:03:55 pm »
Aspekty Cech:

- empatia [O ]
- infrawizja [O ]
- koncentracja [O ]
- nieugiętość [O ]
- spostrzegawczość [O ]
- termoregulacja [O ]
- widzenie w ciemnościach [O ]
- wyzbycie emocji [O ]
- wzrok [O ]
- zimna krew [O ]

- głos [Ś]
- łączenie [Ś]
- nasłuchiwanie [Ś]
- przenikliwość [Ś]
- refleks [Ś]
- rozdzielanie [Ś]
- zręczność [Ś]
- akrobatyka [Ś]

- atletyka [C]
- dotyk [C]
- gandar (odporność na warunki pogodowe) [C ]
- gibkość [C]
- kontrola siły (pozwala skupić całą siłę uderzenia w jednym małym punkcie, lub nieznacznie ją przemieszczać, działać mniejszą/ większą siłą) [C ]
- regeneracja [C]
- skakanie [C ]
- smak [C]
- węch [C]
- wigor [C]
- wszystkożerstwo (organizm świetnie przyswaja sobie byle gówno) [C ]

- zapamiętywanie [Pamięć]
- zapominanie [Pamięć]



Inne umiejętności:

- alchemia
- astrografia
- budownictwo
- charakteryzacja
- czytanie z ruchu warg
- dowodzenie
- dyplomacja
- ekonomia
- etykieta
- fałszowanie
- geografia
- górnictwo
- hazard
- jeździectwo
- języki
- kamuflaż
- krzyk bojowy
- kucharstwo i garkotłuctwo
- kupiectwo
- leczenie
- leśnictwo
- letarg
- łopatownictwo
- migoczący krok (poruszanie się z taką szybkością, że znika się z widoku zwykłych obserwatorów)
- minerologia
- niszczenie
- ochrona przed osikaniem
- piwowarstwo
- pływanie
- podnoszenie
- polowanie
- powożenie
- produkcja onuc
- przekupstwo
- przemawianie
- przeszukiwanie
- przetrwanie
- przewidywanie pogody
- rozmawianie
- rozmawianie ze zwierzętami
- rybołówstwo
- rzezanie mieszków
- rzucanie
- skradanie
- snucie opowieści
- strzelanie
- szacowanie
- szelmostwo
- szermierka
- taktyka
- telepatia
- tortury
- tresura
- tropienie
- unieszkodliwianie pułapek
- unikanie i łapanie pocisków
- walka bronią (jaką?)
- walka wręcz
- wezwanie światła
- wichrobieg (bieg z wiatrem)
- włamywanie
- wspinaczka
- wyczucie kierunku
- zastraszanie
« Ostatnia zmiana: Marzec 13, 2010, 08:12:40 am wysłana przez Bollomaster »

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 13, 2010, 06:15:08 am »
Cytuj
akrobatyka [C]
akrobatyka czyli równowaga to chyba światło?
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 13, 2010, 08:11:56 am »
Tak jest! Bardzo słuszna uwaga; żeby wykonać "salto mortale" trzeba przede wszystkim Ognia, żeby wytrzymać wykonywanie ewolucji przez pełen kwadrans trzeba Mroku - ale generalnie Akrobatyka podpada pod Światło.

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 13, 2010, 05:06:47 pm »
Wczoraj przeczytałem prawie wszystkie tematy związane z mechaniką, wpadłem na komentarz do Mroku - gdzie jego aspektem jest zwinność, wiem że mrok to ciało ale koordynacja ruchów tu już światło, przynajmniej ja zawsze tak to widziałem, nawet na sesjach -> skradanie się, uniki, refleks, akrobacje to zawsze było światło. Jak pojmowana zwinność pochodzi pod mrok?
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 13, 2010, 07:16:55 pm »
"Zwinność" rozumiana jako gibkość, rozciągnięcie, "plastyczność ciała". Zrobienie szpagatu, sięgnięcie palcami do stóp w wyproście, "człowiek guma", obrócenie głowy o 360 stopni, wygięcie ręki w stawie w przeciwną stronę, włożenie dłoni w głąb własnego ciała i wyjęcie jej bez szkody dla zdrowia (nie zostaje żaden ślad - niezły hardkor). Ostatnie możliwości to już, rzecz jasna, wyższe niż jasnomagiczna wartości Cechy (od około 9 wzwyż).

Cytuj
skradanie się, uniki, refleks, akrobacje to zawsze było światło.
Dokładnie tak!

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 14, 2010, 06:43:28 pm »
Ok, nieźle pomyślane, teraz rozumiem :)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Dżizas krajst!
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 15, 2010, 12:10:25 pm »
NIE MA!
Nadal nie ma rozpiski na czerwone, błękitne i zamieciowe, rwaaamać@!@! całe forum przeleciałem i nie mogę tego znaleźć (co się z tym stało herr?????)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 15, 2010, 07:53:52 pm »
Taka rozpiska nigdy nie istniała. Była tylko (na papyerze który zaginął) zgrabna tabeleczka z 4 kolumnami i 4 wierszami która ilustrowała stosunek liczbowy tych wspaniałości:

    /         czerwień błękit zamieć
czerwień       1        1/2    1/4
błękit            2         1      1/2
zamieć          4         2       1

Przykład: czerwień vs czerwień: normalne przełożenie; błękit vs czerwień: 2x skuteczniejszy; czerwień vs zamieć: 1/4 skuteczności.

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności. Umiejętności z różnych systemów: 2 ed Monastyra
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 21, 2010, 01:47:37 pm »
Poniżej będę wrzucał linki i cytaty z najróżniejszych systemów. Chodzi o to żeby zebrać w jednym miejscu jak największą bazę dotyczącą umiejętności, zobaczyć jak są opisywane, klasyfikowane i dzielone. Jest to ekstremalnie ważne w świetle tego co potrafi (a czego NIE potrafi) istota z tytułu posiadania samej Rangi Podstawowej.



Na pierwszy ogień, forum drugiej edycji Monastyra. Czytając, pamiętajcie że jest to system w którym gracze są szlachcicami. Nie ma tu również możliwości rozwoju poza wszelkie granice;

http://www.wydawnictwoportal.pl/forum/viewtopic.php?f=8&t=117#p1277
Cytuj
Gracze mają po 35 punktów na umiejętności z Gwiazdką/25 na umiejętności bez gwiazdki. O co chodzi z gwiazdką? Otóż Większość profesji ma oznaczone pewne umiejętności, na które przeznacza na "profesyjne skille".
Umiejętność kupuje się za 2 (max 3), zaś specjalizacje za 1 (max 3).

*Dowodzenie (Rozkazy, Taktyka, Inspirowanie)
Dwór (Polityka, Etykieta, Plotki)
Dzicz (Tropienie, Przetrwanie, Opatrywanie)
*Komunikacja (Blef, Perswazja, Zastraszanie)
*Sprawność (Atletyka, Wysportowanie, Jeździectwo)
Szpiegostwo (Infiltracja, Zwinne dłonie, Udawanie)
Teologia (Egzorcyzmy, Okultyzm, Modlitwa)
*Walka (Szermierka, Broń bitewna, Bójka)
Walka dystansowa (Broń Palna, Rzucanie, Broń Prymitywna)
Zmysły (Czujność, Obserwacja, Zbieranie informacji)
Uczucia (Empatia, Urok, Epistolografia)

Dodatkowo każda postać dostaje um. Wiedza Swój Kraj 3 (6 punktów na 3 Specjalizacje)
Przykład1 Wiedza Kord 3 ( Armia3 , Rody Książęce2, Historia Kordu 1)
Przykład 2: Wiedza Kord 3 (Geografia 2, Podbite Prowincje 2, Flota 2)
Przykład 3: Wiedza Kord ( Dwór cesarski 3, Polityka Zagraniczna 3, Prawo Cesarskie 0)

Oprócz tego istnieje szereg umiejętności dodatkowych w rodzaju Inżynieria, Wiedza o Devira, Medycyna itp. Traktuje się je wszystkie jako osobne specjalizacje i mogą mieć poziom 6.

Umiejętności nie są na stałe przypisane do Współczynników - Np. Żołnierz może rzucić podczas walki na swoje morale Walka+Opanowanie.

Dowodzenie
Umiejętność kierowania ludźmi, zdobywania sobie ich posłuchu czy naginanie ich woli do swojej.

Rozkazy - Wydawanie rozkazów, zdobywanie posłuchu itp.
Inspiracja - Podnoszenie morali, zagrzewanie do walki.
Taktyka - planowanie i przeprowadzanie bardziej skomplikowanych operacji, także tych w których nie bierzemy bezpośrednio udziału (łańcuch dowodzenia).


Dwór
Poruszanie się w sferze dworskiej, znajomość etykiety, Zbieranie i rozpuszczanie plotek, rozumienie konstrukcji intryg i tworzenie własnych.

Polityka - Rozeznanie się kto jest kim, kogo należy się bać a kogo można wykorzystać.
Etykieta - Znajomość sztywnych zasad panujących na dworze, zdolność ich zastosowania oraz znajomość kruczków zwyczajowych.
Plotki - Rozpuszczanie i zbieranie plotek o życiu prywatnym, czy sprawach tajnych i powszechnie nie znanych. Oczywiście plotki zwykle nie są w pełni prawdziwie.


Dzicz
Umiejętność pozwalająca na odnalezienie się postaci w warunkach dziczy - tropienie, radzenie sobie w pojedynkę w obcych terenach, znajdywanie drogi, szukanie pożywienia, zasadzki, zacieranie śladów, tworzenie schronienia, poruszanie się po dzikich terenach.

Tropienie - umiejętność rozpoznawania śladów i wyciągania z nich wniosków, odnośnie ilości, rodzaju i kierunku oraz tempa poruszania się danej grupy jak i rozpoznawanie śladów walki.
Przetrwanie - szukanie pożywienia i schronienia, tworzenie prostych konstrukcji potrzebnych do przetrwania - wędki, oszczepy, szałasy, nosze. To też pewna znajomość ziół, potrzebnych w celach leczniczych czy chroniących przez truciznami pochodzenia naturalnego.
Opatrywanie - to wszelkie zabiegi medyczne jakie można wykonać bez potrzeby uciekania się do zaawansowanej wiedzy i sprzętu, opatrywanie, leczenie prostych chorób, organizowanie transportu rannych itp.


Komunikacja/Oddziaływanie
Umiejętność wpływania na innych i naginanie ich według swojej woli, czy to siłą perswazji, oszustwem czy przekupstwem.

Blef - umiejętność wiarygodnego kłamstwa, półprawdy.
Perswazja- umiejętność przekonywania innych do swoich racji na podstawie logicznych argumentów.
Zastraszanie - Tak, wzbudzanie w innych lęku i wykorzystywanie ich strachów.


Sprawność
Ogólna wytrenowana fizyczna forma postaci. Bieganie, pływanie, skakanie, jeździectwo itp.

Atletyka - czysta siła fizyczna postaci odpowiedzialna za podnoszenie ciężarów, siłowanie się na rękę czy wyważanie drzwi itp.
Wysportowanie - Generalna gibkość i koordynacja ruchowa postaci, stosowana przy takich testach jak balansowanie na wąskiej półce skalnej, wspinaczka czy skakanie między budynkami.
Jeździectwo - odpowiada za jazdę konno, powożenia jak i podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych nad końmi.


Szpiegostwo
Wszelkie ciche akcje, jak otwieranie zamków, wkradanie się do obozu wroga, ale też przebieranie się za służącego aby dotrzeć do swojej kochanki, pilnowanej przez straże ojca.

Infiltracja - Czyli ogóle ukrywanie się i ciche poruszanie na terenie miejskim, niezauważone przenikanie na teren wroga i krycie się w cieniu.
Zwinne Dłonie - to zarówno zdolność ukrywania drobnych przedmiotów na sobie, jak schowanie sztyletu jak i kradzież kieszonkowa czy też niezauważone zabranie przedmiotu z widocznego miejsca np. kradzież dokumentów z biurka na oczach rozmówcy.
Udawanie - Przebieranie się i udawanie innej osoby, zarówno umiejętność udawania obcego akcentu, tony głosu jak i całej gamy specyficznych ruchów.


Teologia
Wiedza o religii oraz wrogu Ludzkości i Jedynego - Ciemności. Jednak jest to przede wszystkim wiedza jak bronić się i niszczyć zło.

Modlitwa - Osobista obrona przed złem za pomocą ochronnych modlitw, ale też znajomość powszechnych pieśni religijnych i zwyczajnych modlitw.
Egzorcyzmy - Wyświęcanie miejsc i przedmiotów, wypędzanie demonów z ciał opętanych oraz inne aktywne sposoby walki z Demonami.
Okultyzm - Wiedza o tej ciemnej stronie. Znajomość rytuałów, demonów z jednej strony pozwala znaleźć sposób ich pokonania z drugiej strony możliwość ich używania.


Walka
to cała gama działań polegająca na zranienie, zabiciu lub obezwładnieniu przeciwnika w bezpośrednim dystansie, zarówno bez broni jak i z użyciem tejże.


Walka Dystansowa
Strzelanie oraz rzucanie - słowem wszystko czym można zranić lub trafić cel z dystansu.

Broń palna - umiejętność strzelania z broni palnej wszelkiego rodzaju, ale też jej konserwacja i podstawowe naprawy.
Rzucanie - umiejętność rzucania do celu w taki sposób by wyrządzić obrażenia, umiejętność trafiania nożem czy toporem tak aby wbił się ostrzem jak i celne trafienie kamieniem w gołębia.
Broń Tradycyjna - Strzelanie z kuszy i łuków.


Zmysły - Postrzeganie świata poprzez zmysły.

Czujność - Podświadoma obserwacja zmian w otoczeniu
Obserwacja - Nasłuchiwanie i wypatrywanie, staranna analiza otoczenia.
Zbieranie informacji - Umiejętność wyciągania potrzebnych informacji zarówno od ludzi jak i z bibliotek i ksiąg.

Uczucia - Delikatna strona naszej duszy, pozwalająca nam wyrażasz emocje jak i odczytywać je u innych.

Empatia - Odczytywanie emocji innych
Urok - Uwodzenie oraz schlebianie innym.
Epistolografia - Sztuka wyrażania swoich uczuć na listach, lub też sprawiania wrażenia będącego pod wpływem jakiejś emocji.



http://www.wydawnictwoportal.pl/forum/viewtopic.php?f=30&t=71#p565
Ten wątek jest jakby zapleczem na którym powstało to, co macie powyżej. Cytuję kilka fragmentów, bo mają tą zaletę że są tematycznie szerokie, jeszcze nie przycięte pod kątem tego konkretnego systemu.

Kawałek jednego z postów gościa o niku Kal_Torak:
Cytuj
Oprócz tego pogrupowałem umiejętności w kilka kategorii:
- umiejętności wrodzone (takie które posiada każdy np. oddziaływanie, siła/atletyka, zmysły (czyli spostrzegawczość i inne), walka wręcz etc...)
- umiejętności wyuczone (czyli takie które się nabywa np. jeździectwo, sztuka przetrwania etc.)
- umiejętności zawodowe (czyli rzemiosło, sztuka, wiedza etc.)
- umiejętności nierozwijalne (czyli takie które dodają kolorytu postaci, ale nie muszą być poziomowane i mogą się opierać na samej cesze np. języki obce, czytanie i pisanie, wiosłowanie etc.)

Kilka(ileś) postów dalej rozwija swoją koncepcję:
Cytuj
Darken chciałeś grup umiejętnosci i ich specjalizacje - mówisz i masz ;P. Poniżej zatem przedstawiam taką ogólny podział umiejętności. Umiejętności dzielę na 4 kategorie:

1. Wrodzone
2. Zawodowe
3. Wyuczone
4. Nierozwijalne llub blisko spokrewnione z biegłościami/atutami

Całość jest w formie schematu - mam nadzieję że pomocnego.

Najpierw wrodzone - te dzielę na 10 grup względem potrzeb monastyra:

1. Walka Bronią - tutaj trzeba wybrać jak bardzo rozdrabniamy lub uogólniamy umiejętność posługiwania się bronią
- Broń Drzewcowa (dla mnie dość intuicyjna grupa broni z kategorii: włócznia, halabarda, kosa czy widły)
- Broń Szermiercza (w monie to zapewne rapier, szabla, szpada itp.)
- Broń Bitewna (czyli topory, buławy, miecze, broń improwizowana, maczugi etc.)
- Broń Egzotyczna/Nietypowa (np. bicz, nunchaku itp. czyli broń którą walczy się zupełnie inaczej niż powszechną bronią reczną i w tym wypadku naturalnym stanem rzeczy jest dzielenie tej umiejętności osobno na każdą nietypową broń)

To dla mnie cztery podstawowe grupy broni ręcznej. Pytanie czy je dzielimy czy grupujemy w ten sposób. Czy stosujemy jakieś wyjątki w zależności od charakteru systemu.

2. Walka Wręcz
- Ponieważ w świecie mona nie ma stylów walki wręcz w postaci karate czy judo naturalnym wydaje się pozostawienie tej umiejętności w ogólnej formie którą mogą rozwijać biegłości w stypu: cios z główki czy zapaśnik czy kto tam ciekawego wymyśli ;P

3. Broń Strzelecka (to nieco trudniejsza umiejętność bo bronie dystansowe potrafią być bardzo nietypowe, najprościej jest z bronią strzelecką, którą mają naturalne wspólne cechy)
- Kusznictwo
- Łucznictwo
- Broń Palna albo podział na Broń Palna Krótka (pistolety) i Broń Palna Ciężka (muszkiet)

Łącznie 3 lub 4 główne kategorie broni strzeleckiej

4. Broń Rzucana (Broń rzucana ma mnogą ilość rodzajów, bardzo mocno od siebie się różniących)
- Noże
- Topory,
- Oszczepy,
- Rzut Kulą,
- Bolas,
- Szuriken

i inne...

Tutaj pododnie jak walka wręcz zostawiłbym to jako jedną umiejętność zbiorczą, gdyż mon nie korzysta w swoim świecie ze zdecydowanej większości broni rzucanych ;P.

5. Sprawność Fizyczna/Wysportowanie (wolę tą pierwszą nazwę ;P)

Tą umiejętność zostawiłbym jako ogólną do testów czysto zręcznościowych i do użycia w sportach zręcznościowych. W opisie zaś wyszczególnił jakie najpopularniejsze akcje/sporty zaliczają się do czynności zręcznościowych czyli podlegają sprawności fizycznej

6. Siła/Atletyka

Jest to umiejętność podobna do sprawności fizycznej/wysportowania ale nastawiona na testy siłowe, jak właśnie dzwiganie, siłowanie się na rękę, wyważanie drzwi etc. Innymi słowy wytrenowania siła.

7. Zmysły/Czujność/Spostrzegawczość - Umiejętność wspomagająca atrybut percepcji, dla mnie jej najpstrzy podział to znane nam pięć zmysłów:

Wiele systemów rozbija tą umiejętność na poszczególne kategorie np.:
- obserwacja
- przeszukiwanie
- wykrywanie pułapek
- spostrzegawczość
- nasłuchiwanie
- wypatrywanie

i inne...

Osobiście zostawiłbym tą umiejętność jako ogólną bez jej rozbijania. Wtedy używana byłaby do testów opartych na zmysłach czyli czysto "percepcyjnych".

8. Skradanie/Ukrywanie - umiejętność ta również jest rozbijana zwykle na cichy chów, ukrywanie się itp.

Tutaj połączyłbym tą umiejętność w jedno, czyli skradanie i ukrywanie się podchodziłoby pod jedną umiejętność. Mi osobiście ciężko sobie wyobrazić mistrza podchodów który nie umie się ukrywać. Aby kogość "podejść" należy również dobrze się ukrywać. Dlatego np. zdolność lwa do podkradania się do zwierzyny a jednocześnie pozostania niewidocznym (ukrycia się w trwach sawanny) zaliczam do wspólnej umiejętności ;P.

9. Oddziaływanie - użułem tej nazyw bo najlepiej moim zdaniem oddaje aspekt umiejętności społecznych, które czym by nie były zawsze polegają na oddziaływaniu na drugą osobę, jest to jednocześnie umiejętność, która jest najbardziej dzielona w systemach rpg:
- Uwodzenie,
- Aktorstwo,
- Empatia,
- Przemawianie
- Dyplomacja,
- Perswazja,
- Urok Osobisty,
- Zastraszanie,
- Obycie,
- Dowodzenie,
- Schlebianie,
- Oszukiwanie,
- Negocjowanie,
- Targowanie,
- Plotkowanie,
- Oratorstwo,
- Retoryka,
- Etykieta,
- Gadulstwo,
- Krasomóstwo,
- Opowiadanie
- Pasja
- Ekspresja
- Wywieranie Wrażenia
- Wyspępowanie
- Charyzma
- Prezencja
- Blef
- Przekonywanie
- Dowodzenie
- Autorytet

Chyba wymieniłem większość ;P. Oczywiście jedne nakładają się na drugie. Nieraz większość z nich trafia do spisu umiejętnosci w jednym systemie ;P. To najcięższa umiejętność z wszystkich. Bardzo trudno ją określić. Trzeba wybrać te najważniejsze, które mają zostać specjalizacjami. Jest z czego wybierać ;P

10. Opanowanie/Zimna Krew

Umiejętność wspomagającą jakaś cechę np. Wola. Używana do testów opanowania, siły woli itp...

Łącznie mamy 10 głównych umiejętności - nazywam je wrodzonymi, czyli te najszersze umiejętności, które zwykle człowiek ma na jakimś określonym poziomie na starcie lub spokojnie może wykonywać akcje wchodzące w skład tych umiejętności nie posiadając żadnych ujemnych modyfikatorów przy korzystaniu z samej cechy.

Kolejna paczka umiejętności to umiejętności "zawodowe". Nazwałem je tak, gdyż reprezentują one pewne zbiory wyuczonych umiejętności zwykle określając jednocześnie "zawód" postaci np.:

1. Talenty Artystyczne
- malowanie
- rzeźbiarstwo
- śpiewanie
- gra na instumencie

itd.

Zatem są to dziedziny artystyczne. Albo używamy jednej umiejętności albo poprostu każda umiejętność artystyczna jest poziomowana oddzielnie. Ale ogólnie umiejętności wchodzą w skład działu umiejętności artystycznych.

2. Zdolności Gospodarcze
- Hodowla Bydła,
- Uprawianie Zbóż,
- Pasterstwo,
- gotowanie,

itd.

3. Umiejętności Rękodzielnicze
- kowalstwo,
- szkutnictwo,
- krawiectwo

i inne...

Innymi słowy Rzemiosło - jedna z najpopularniejszych umiejętności wystepujących w rpegach ;P.

4. Handel
- Targowanie
- Wycena
- Znajomość Rynku

i inne.

Mało spotykana umiejętność ale pojawiająca się. W większości systemów ogranicza się do targowania ew. jednej z kategorii wiedzy. Monastyr uwypukla warstwę ekonomiczną i siłą rzeczy również nieco handlową zatem określenie tej umiejętności może się przydać.

5. Umiejętności Marynistyczne
- nawigacja,
- kartografia,
- żeglowanie,
- ciesielka pokładowa,

i inne...

Innymi słowy umiejętności dotyczące sfery życia na statku i jego prowadzenia.

6. Wiedza
- historia
- geografia
- wiedza o runach
- wiedza region

itd...

Podobnie jak rzemiosło popularna i dość prosta umiejętność do określenia.

7. Złodziejstwo

Pewną grupą umiejętności często pojawiających się w rpegach to zdolności "złodziejskie" typu:

- Rzezanie Mieszków/Kieszonkowiec/Doliniarstwo,
- Włamania,
- Fałszerstwo/Podrabianie
- Szulerstwo,
- Paserstwo,

itd.

Umiejętności te można jednak spokojnie zastąpić innymi zdolnościami, inne zostawić np. na użytek niektórych sojusnzików graczy o zdecydowanie mniej szlacheckim pochodzeniu. Ale warto zauwazyć ża takowe istnieją.


Kolejnym zespełem umiejętności są umiejętności "wyuczone" ale odnoszące się do sprecyzowanej umiejętności np.:

1. Sztuka Przetrwania
- budowa schronienia
- łowiectwo
- polowanie
- tropienie
- wiedza o środowisku (np. pustynia, tundra i inne środowiska które wymagają określonej wiedzy do przeżycia)
- odnajdywanie pożywienia
- zbieranie ziół/roślin

2. Jeździectwo
- Szarża Kawaleryjska (kopia, lanca)
- Jazda na Oklep,
- Ujeżdżanie i Układanie Wierzchowca,
- Jazda na Wielbłądzie, Jazda na Słoniu, Jazda na Gryfie, Jazda na Koniu ;P

3. Sztuka Uzdrawiania/Medycyna
- Opatrywanie Ran,
- Leczenie Chorób,
- Porody,
- Chirurgia,
- Warzenie Ziół,
- Farmaceutyka,

i inne.

4. Taktyka i Strategia:
- Balistyka
- Budowa Umocnień,
- Obrona Ufortyfikowanych Pozycji,
- Kawaleria
- Piechota,
- Logistyka,
- Maszyny Bojowe

itd...

5. Hazard i Gry
- np. poker ;P

6. Opieka nad Zwierzętami/Tresura

7. Umiejętności Magiczne

W zależności od systemu np.:

- medytacja
- czarostwo
- koncentracja
- wiedza magiczna/okultyzm

Te umiejętności zależą już od specyfiki systemu i używanych systemów magii.


Ogólnie staram się nakreślić jakiś ład w umiejętnościach. Powyżej mamy łącznie 24 ogólne umiejętności (grupy umiejętności). Można je teraz jeszcze bardziej uogólniać albo nieco bardziej rozbijać.

Oprócz tych umiejętności występują zdolności które nazywam nierozwijalnymi albo podchodzą pod biegłości/atuty etc. np.

a. orientacja w terenie
b. czytanie z ust
c. torturowanie/oprawca
d. języki obce
e. czytanie i pisanie
f. sztuka kamuflażu
g. brzuchomówca
h. powożenie
i. charakteryzacja
j. naśladowanie głosu zwierząt


itd...

Tego typu zdolności może być setki i są zdecydowanie najliczniejszą grupą umiejętności.

Teraz tylko trzeba wybrać które zostawić jako ogólne a które rozbić i na jakie umiejętności ;P
« Ostatnia zmiana: Sierpień 26, 2010, 12:10:53 pm wysłana przez Bollomaster »

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Umiejętności
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 12, 2010, 01:38:56 am »
Cytuj
2. "ATRYBUTY SPOŁECZNE": powstały ze zmodyfikowania Mowy. Był to współczynnik oddający komunikatywną stronę języka, czystą treść przekazu, decydujący o stopniu porozumienia. Jest to bardzo Smocze, ale dość abstrakcyjne i zostało zastąpione konkretnymi formami, które postać wypełnia samodzielnie. Oto one (jak dotąd sześć): "ukrywanie" - "ujawnianie", "szyfrowanie" - "tłumaczenie", "słyszalność" - "oczarowanie" (piszę w pazurkach bo to nazwy robocze):

ukrywanie: czyli kłamanie, przekonywanie fałszem, ukrywanie, maskowanie prawdy, krasomówstwo;
ujawnianie: perswazja, przekonywanie prawdą, siłą faktycznych argumentów;
szyfrowanie: zdolność mówienia do wybranej osoby/ osób tak żeby tylko one cię rozumiały - nawet w otoczeniu innych ludzi. Dla postronnego słuchacza przypomina to bełkot, lekką rozmowę pozbawioną znaczenia, itp. - podczas gdy ty możesz przekazać precyzyjnie najbardziej złożone treści.
tłumaczenie: treściwe, absolutnie zrozumiałe mówienie; wykorzystywane nie tyle w argumentacji co w przestawianiu sytuacji, opisie wydarzeń, udzieleniu nauk, wydawaniu poleceń.
słyszalność: mówienie do wielu osób, do tłumu - tak że jest się słyszanym; ludzie zwracają uwagę na twoje słowa, słyszą je nawet mimowolnie;
oczarowanie: każdy z tych sześciu aspektów zawiera w sobie pewną charyzmę; oczarowanie dotyczy sytuacji jeden na jeden. Efekty wywoływane rozmową z użyciem tego atrybutu będą znacznie głębsze niż np. w wypadku słyszalności, ale nie znaczy to że oczarowanie jest bardziej "charyzmatyczne". Po prostu inaczej wygląda relacja z grupą ludzi, a inaczej z jednostką.

To stary kawałek wytyczonych z trudem zasad. Po przeczytaniu tego i owego mam propozycję by to usprawnić:
W zasadzie ciężko było czasem odróżnić w danej sytuacji z czego powinno się korzystać. Gdy chcemy kogoś przekonać do naszego planu to brać pod uwagę oczarowywanie czy ujawnianie? Klasyczny problem. Ujawnianie i ukrywanie są dość podobne do tłumaczenia i szyfrowania. Może więc fuzja?

Tutaj moja propozycja:

Oddziaływanie na jednostkę: oczarowywanie, charyzma, uwodzenie, plotkowanie, relacje z innymi istotami, a także inne formy oddziaływania takie jak zastraszanie i perswazja jeśli w grę wchodzi sytuacja jeden na jeden (nie koniecznie musimy znajdować się w cztery oczy, efekt dotyczy zawsze tylko jednej osoby).

Oddziaływanie na grupę: dowodzenie, rozkazywanie, wizerunek społeczny, przemawianie, performance na scenie, tak samo jak wyżej zastraszanie i perswazja gdy w grę wchodzi oddziaływanie na grupę istot (np. tłum)

Przekazywanie - zarówno sprawne wytłumaczenie skomplikowanej kwestii jak i zdolność uczenia

Ukrywanie - zdolności aktorskie w które wplata się także szyfrowanie informacji (nie każde szyfrowanie musi odbywać się przecież na papierze - pomyślmy o możliwościach jakie daje mowa ciała).

Ładna czwóreczka, teraz nie ma żadnych zapychaczy, co więcej nie da się zastąpić jednego rodzaju oddziaływania innym tak jak było poprzednio. Brak jednego sposobu działania będziesz odczuwał nawet gdy reszta osiągnie bajeczne poziomy.

Wydaje mi się że oddziaływanie na grupę i jednostkę jest na tyle szerokie że Przekazywanie i Ukrywanie powinny mieć prymat nad nimi. Tj jeśli chcesz okłamać wszystkich słuchających na przemówieniu (tj wcisnąć wszystkim kit) to testujesz Ukrywanie, tak samo gdy masz zamiar nauczać 40 istot magii cukierniczej używasz Przekazywania.

Hmm pierwszy raz jestem zadowolony z tego co napisałem od czasu nieobecności :D

Jednostka       Oddziaływanie       Grupa
Przekazywanie   Informacja    Ukrywanie
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 12, 2010, 01:43:17 am wysłana przez El Lorror! »
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"