Dominacja Acheronu
Do NurnAxnehr doszło zapewne jeszcze przed Pierwszym Potopem; w każdym razie gdy mieszkańcy Acheronu przyjmowali birgraRansun Istnienie było już utwierdzone w nowym kształcie.
Balatam: podział obowiązków między nuranów WŁADZA, ORGANIZACJA, GŁOWNE SZYCHY...
Wyjaśnienie podstawowej motywacji, pryzmatu postrzegania: kaagal decyzje podejmowało Hader; wszyscy jego członkowie musieli być za projektem
Skład Hader
Jorod arGigir: jeden z Czterech; największy z Mistrzów Gór. Balatam wyznaczyło mu pozornie niewykonalne zadanie połączenia ziem po obu stronach szczeliny. Dokonał tego jeszcze przed I E; w nusKar otworzył ziemię na straszliwą głębokość i wydobył z niej sześć Demonów Ognia. Spętał je w bardzo przemyślny sposób, wykutymi przez siebie igigAxarn, Łańcuchami Niebytu, i uwięził w nusKar. Wielkie fale disopsu ziemi, pyłu, jaki towarzyszył istnieniu Demonów uformował w rodzaj rzeki „przepływającej” nad Szczeliną; była to Rohra (Trzeci [warunek kaagal]), Anfergetin, sprawiająca, że ziemie xaderHet połączyły się i zmieszały.
Dham karAvarn „Czarny (w znaczeniu koloru) Avern twierdzy (genitiv)”, przez Tradyrów zwany Karavernem, co z czasem zaczęło oznaczać „Niepełny Smok” lub Hirth nai Vulhga, Bazaltowym Cierniem (dosł „Cierń Bazaltu) – jeden z dwóch daxHadret, „Haderytów wyłączenia”, którzy przebywali na stałe poza Stih-giar. Był Mistrzem Gór i Mórz (był Jednym z Czterech [najsilniejszych Haderytów]), pamiętał jeszcze Acheron z czasów ucieczki Nurana
Henerdh renZan Njagdara
Zehred mohXet
Birgvar Ergr anHepsin, Jeden z Czterech, wyznaczony przez Nurana na swego następcę jednocześnie z nakazem, że on będzie ostatnim który osiągnie kagal
Inni:
(największa załoga była w najsilniejszej twierdzy zachodu: Kisal-Arira (Dwór Wielu), 19000 nuranów w czasach świetności Acheronu
Liczebność nuranów: 28 Haderytów, 100 nuranów to armia, załoga fortecy: 20 jest bardzo liczna.
Hader jeszcze zanim doszło (Dotarcie do Byord Agav okupiono wyjątkowo małymi stratami mocy i dwaj nuranie którzy tego dokonali mogli utrwalić przepowiednię (tzw. obecnie „Trzecia Wieszczba Stygijska”). Należy pamiętać że nie mówi ono o Przeznaczeniu Acheronu, a „jedynie” o następstwach Daar Hezellon). do Daar Hezellon znało jego skutki. Głównym założeniem obrony było zabezpieczenie jak największej powierzchni ziemi znajdującej się we władaniu Hader; zarówno Ziem Jałowych jak Ogrodów. W ciągu 235 lat przed rozpoczęciem I E wzniesiono X pasm górskich używając do tego najbardziej demonicznych żywiołów spojonych magią strukturalną i zabezpieczonych wielosztuką. Były to: Krahaxa (ob. A. Thangor i Norgram), Rengir (ob. Armed-til-Armed), Arxar (ob. A. Kerbal), cztery łańcuchy Zerhai (ob. A. Trimoer, A. Yri, A. Callari, A. Kevmahoil), datRenen (ob. A. Hezon E i W) oraz Arardai (ob. Laernank, Archipelag Nanuka). Gravrai (ob. A. Morgil), najmocniejsze ze wszystkich, ukształtowane z irgaliru przez Nurana, istniały już od bardzo dawna.
Gravrai, Krahaxa i Rengir w N-W Turblandzie stały w trzech równoległych rzędach, prostopadłych do kierunku disopsu, który miał być zatrzymany na kolejnych barierach. W S-W Turblanda Zerhai przebiegały równolegle z owym kierunkiem, tworząc falochron osłabiający impet rozproszonej mocy, który ostatecznie powinien się zatrzymać na Dat-renen.
Oprócz założeń obronnych takie, a nie inne rozmieszczenie gór było spowodowane istnieniem Ogrodów. Gravrai osłaniały największy z nich: Stih-giar (ob. Stygia). W Rengir szczególnie wzmocniono masyw osłaniający Ogród Hren (ob. Gala-thengir). Arxar, wysunięty na południe bastion Rengir, utworzono dla ochrony Ogrodu Qerir (ob. Dolina Narib). Między Dat-renen a Martwym Bezkresem znajdowały się cztery Ogrody, nazywane hurBradir, a między czwartym Zerhai (ob. A. Kevamhol), Interiorem a Martwym Bezkresem (ob. Półwysep Vethil i ob. Przylądek Złej Nadziei) – Ogród Neng.
Oprócz tego opuszczono i zniszczono wszystkie Fortece za wyjątkiem trzech, które wzmocniono. Były to: Bolg-thavarn (scorm. Potworny Wierch), najpotężniejsza, znajdująca się w miejscu ob. Hrodavlon („Zatoka Potwora”), Hraxar stojąca w morzu (ob. Winthorp) oraz Tharai (shidyg. „Pęta”) (ob. Albion).
Oba rodzaje fortyfikacji zadziałały w chwili próby bez zarzutu; to co było najcenniejsze, Ogrody, pozostało nienaruszone. Podobnie Ziemie Jałowe – disops nie był im w stanie zaszkodzić, a z osuszeniem zalanych obszarów nuranie poradzili sobie bardzo szybko. W Krahaxa, osłabionych disopsem uderzenie fal Interioru utworzyło wyłom długości ok. 450 kilometrów (późniejszy Płaskowyż Zanański). Niemal całkowitemu zniszczeniu uległ Rengir, do XI w. III E przetrwały z niego tylko Armed XXX, Gala-thengir i Armed Kravarn (= Armed Skandazra). Wszystkie Zerhai uległy znacznemu skróceniu; siła fal była tak duża że pewne ich części, ściśnięte, wypiętrzyły się jeszcze wyżej tworząc charakterystyczne formy. Z Arardai, niemal całkowicie zalanych, powstał szereg wysp (ob. Larnuk). Reszta gór przetrwała mniej więcej w tych kształtach w jakich została wzniesiona.