Pancerze w NNM
1. podstawowe założenie jest takie, że pancerz zwiększa ochronę w zamian za szeroko pojętą ruchliwość, aktywność. Im większa ochrona, tym większa kara do aktywności. Tylko najlepsze rodzaje pancerzy łamią tą zasadę, dając wysoką ochronę bez, albo z minimalnym umniejszeniem aktywności. Z drugiej strony, takie pancerze są bardzo często przedmiotami Zamieciowymi (patrz niżej, 4).
2. kiedy piszę "pancerz" mam na myśli wszystko czego postać może użyć do ochrony w dowolnym rodzaju konfrontacji. Pancerzem jest więc zarówno zbroja płytowa jak i retoryczna zagrywka, tarcza mentalna albo pole kariotyczne. Ponieważ większość pancerzy jest opisana zaledwie dwoma cyframi (patrz niżej), cała ich specyfika zawiera się w opisie. Nawet najlepsza zbroja płytowa nie zminimalizuje obrażeń które wchodzą bezpośrednio na Umysł (np. atak psioniczny); nawet najlepsza tarcza mentalna nie obroni przed atakiem wymierzonym w imię istoty (np. Kariosilnia która uderza w Trwanie).
3. z czego po pierwsze wynika że akcje takie jak tworzenie, naprawa czy rozpoznawanie pancerzy mogą wynikać z najróżniejszych Motywów. Artysta albo uczony może tworzyć pancerze równie wspaniałe i potężne co kowal - tyle że chroniące inne aspekty istoty. Oczywiście słowa "pancerz" używam tutaj w sensie mechanicznym. W świecie gry nikt raczej nie powie, że taki a taki argument/ list to pancerz - chociaż tak właśnie (mechanicznie) działa.
4. z czego wynika po drugie, że nikt nie jest w stanie ochronić się przed wszystkim. Musiałbyś targać na grzbiecie/ w umyśle/ snach/ itp więcej pancerzy niż byłbyś w stanie ogarnąć. Rzecz jasna są pancerze nie tylko niezwykle skuteczne (duża ochrona - minimalne/ żadne kary), ale również osłaniające na raz wiele Cech istoty. Najdoskonalsze artefakty oferują wręcz ochronę totalną. Podstawowy minus jest taki, że jeśli pancerz chroni więcej niż jedną Cechę, to każda z nich jest umniejszana. Pancerz osłaniający Ciało, Wiarę i Witalność będzie osłabiał wszystkie te trzy Cechy. Co więcej, takie przedmioty są zazwyczaj Zamieciowe i drastycznie zmniejszają Jasnomagię swoich użytkowników.
Mechaniczny opis pancerzy wygląda tak: +x/-y.
X oznacza ilość wyparowywanych obrażeń, Y karę do określonej Cechy. Pancerz z przeciętnych materiałów za każdy punkt ochrony zmniejsza Cechę/ Cechy o jedną kropkę. Np. ciężka kolczuga daje +2 do ochrony (Ciało) i -2 (Dusza, Ciało).
Jak pancerz działa w konfrontacji?
1. jedna i druga strona testuje Motyw+Cecha.
2. porównanie sukcesów. Strona która zebrała więcej sukcesów zadaje obrażenia równe różnicy wyników. Np. wyniki "7 vs 2" oznaczają 5 obrażeń zadanych przegranemu.
3. wyparowania pancerza zmniejszają obrażenia ALE nigdy nie mogą ich zmniejszyć do zera. Strona przegrana zawsze dostaje minimalnie 1 obrażenie. Np. nawet jeśli dostajesz 5 obrażeń na zbroję wyparowującą 10, tak czy inaczej dostajesz 1 obrażenie. Więcej nt tej zasady poniżej.
4. rzecz jasna, w kroku pierwszym trzeba pamiętać o karze za pancerz. Kara -3 (Dusza, Ciało) oznacza odjęcie trzech kostek z każdej puli która opiera się na tych Cechach.
5. bardzo ważne jest, żebyście w każdym momencie gry wiedzieli czy dany pancerz jest założony czy nie. O ile w wypadku zbroi płytowej jest to dość proste, o tyle rzeczy bardziej abstrakcyjne, takie jak argumenty czy wyznawane poglądy mogą sprawiać trochę zamieszania. Dobrze jest to zapisać.
Dlaczego przegrany zawsze dostaje przynajmniej jednego obeka?
Po prostu, ta zasada skraca czas starcia. Ważna sprawa: nie chodzi mi tutaj o czas w świecie gry, ale o czas jaki poświęcacie na zabawę kostkami. Jedna runda konfrontacji może zostać opisana jako starcie trwające kilka sekund, kilkanaście minut ciosów i uników czy nawet - dni albo lata nieustającej walki. Nie chodzi o to żeby po każdym "to ja go tnę" następował test, i nie chodzi też o to żeby zbroje zmieniały was w niezniszczalne golemy. Nawet jeśli pancerz przyjmie wszystkie obrażenia, to w grę wchodzi jeszcze stres i ogólne wyczerpanie. Może być tak, że postać w uber-pancerzu zostanie po prostu zamęczona, niemal na śmierć. Żaden jej cios nie dojdzie celu, a presja przeciwnika w końcu tak ją wyczerpie, że nie będzie już w stanie podnieść ręki ani nogi. Wycieńczone ciało zamknięte w stalowej puszce - albo dyskutant zasłaniający się wciąż i wciąż tym samym argumentem, nie mający już sił żeby się bronić przed kolejnymi atakami.
Tworzenie pancerzy
W zależności od sytuacji, testujesz odpowiedni Motyw + Cechę, albo zakładasz w porozumieniu z mistrzem, że masz automatyczne sukcesy. Wszystkie albo część, zależy od tego w jakich warunkach pracujesz, czy jesteś wypoczęty, jaki masz warsztat, narzędzia itp.
Uzyskane sukcesy rozdzielasz między ochronę i karę pancerza.
Zwiększenie ochrony o 1 poziom kosztuje tyle sukcesów ile wynosi je obecny poziom. Np. zmiana +2 na +3 wymaga 2 sukcesów. Zmiana +2 na +4 to 2 i 3 sukcesy, razem 5 sukcesów.
Zmniejszenie kary jest trudniejsze. (Nie wiem jak to dziadostwo liczyć)
Rzeczy do przemyślenia:
-przebijanie pancerzy