Rozwój polega na kupowaniu Motywów... Rozwojowych, które następnie można przekuć w dowolne inne Motywy. Standardowo, wygląda to w ten sposób:
Gracz wydaje 50 PE > kupuje Motyw: codzienny trening 50 PE:50 PE > może wydać 50 PE na dowolny Motyw związany z Esencją.
Oczywiście to dopiero początek. Patent z Motywami Rozwojowymi służy dwóm celom. Po pierwsze, chodzi o to żeby emgie i gracz wiedzieli co składa się na siłę postaci, skąd się ona wzięła (jak widać z przykładu wyżej, jedną z opcji są rutynowe, codzienne ćwiczenia). Po drugie, MR mogą oddawać efektywniejsze/ nadludzkie metody treningowe; MR w tym rodzaju zawsze posiadają jakieś dodatkowe, fabularne albo mechaniczne wymagania. Np.:
Trening w Tartarze, 200 PE:400 PE
wymagania: wejście do Tartaru
Tartar to legendarna sala treningowa w Mieście Demonaylów; oczywiście żeby skorzystać z jej zalet trzeba się tam najpierw dostać. Gracz wydaje 200 PE i może przeznaczyć 400 (!) na dowolny Motyw związany z Esencją.
Wezwanie Rycerza Cieni, 200 PE: 300 PE
wymagania: awans na Rangę VII lub wyższą
Niektóre MR są możliwe dopiero od określonego poziomu. Żeby wezwać Rycerza i zdobyć dodatkowe 300 PE na rozwój trzeba mieć co najmniej Rangę VI w rozwijanym Motywie. Po prostu taki manewr sam w sobie wymaga wielkiego mistrzostwa.
Doskonała dieta (hajot), +10 PE
wymagania: zaopatrzenie w jadło i napitek najwyższej klasy
Czyli, jeśli gracz się zakrzątnie koło sprawy, zwiększy efektywność ćwiczeń swojej postaci.
Motywy rozwojowe zdobywa się na dwa sposoby:
-zbierasz odpowiednią ilość PP i kupujesz Motywa. Jeśli ma jakieś wymagania, musisz je spełnić żeby zaczął działać. Od tej chwili zaczyna się twój trening - w grze musi minąć tyle czasu, ile trwa realizacja danego Motywu. Np. "Rutynowy trening" to 1 miesiąc. Po tym czasie możesz wydać 50 PE na co chcesz;
-deklarujesz mistrzowi jaki MR chcesz kupić; wszystkie wolne PP idą automatycznie w jego rozwój. Np., zbierasz PZ na "śluby czystości, 50 PZ: 65 PZ" - wszystkie PZ jakie otrzymujesz po kolejnych sesjach przechodzą w ten Motyw aż nie uzbiera się ich 50. W tym momencie możesz je wykorzystać na dowolny cel - jednym słowem pomijasz wymóg opóźnienia czasowego (który w wypadku ślubów wynosi 3 miesiące). Rozwój jest więc szybszy, ale minus jest taki, że raz zadeklarowanych Punktów nie możesz wycofać. W opcji wyżej zachowujesz kontrolę nad pulą swoich Punktów, możesz nimi dowolnie manipulować.