Autor Wątek: Smocza Strona Karty Postaci  (Przeczytany 481 razy)

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Smocza Strona Karty Postaci
« dnia: Marzec 02, 2009, 11:41:49 am »
Nie łączę tego z wątkiem "Karta Postaci", który jest mocno zagracony i pełen nieaktualnych już pomysłów. Tutaj ma się znaleźć kompletny projekt Smoczej części mechaniki.



Punkty Postaci przypisane do tej części Karty to PI (Punkty Imienia - na razie). Za co się te "peiki" zdobywa?

1. wczuwanie się w postać;
2. wszelkie "zewnętrzne" akcje Gracza takie jak spisywanie pamiętnika czy przebieranie się;
3. barwne, zaangażowane deklaracje;
4. przestrzeganie charakteru, osobowości postaci (czyli odgrywanie przyjętych założeń; tworzenie i przestrzeganie nowych: zmiany są jak najbardziej możliwe!). Jednym słowem: konsekwencja;

5. i, na koniec, rozwinięcie powyższej zasady: najwięcej PI można otrzymać w sytuacjach kiedy postać musi się przełamać, wystawić na niebezpieczeństwo, bardzo często kosztem skuteczności działania. Jeśli zachowa samą siebie - zwycięży i otrzyma PI; jeśli wycofa się, ulegnie - straci je. Po pierwsze są to konflikty wynikające z "cech charakteru" (dowolnych założeń postaci). Tanelfickie umiłowanie piękna, rudowa chaotyczność, krasnoludzki konserwatyzm: Tanelf zatrzymujący uzbrojoną w młot rękę, już opadającą na głowę rzeźby - Rud gwałcący tradycje dworskiej etykiety - krasnolud nie przyjmujący do wiadomości że stary przyjaciel stał się wrogiem... Po drugie, źródłem starć może być rasa, pochodzenie, wreszcie to czym jest, chce być postać. Czy jako Pierworodny swobodnie przejedziesz przez wioskę w której ludzie katują Vergala? Czy będąc Heretykiem ominiesz zniszczoną kapliczkę swojej Bogini? Jesteś herdaińskim Kalladą - czy wystąpisz jako taki wśród Ver'kar? Pragniesz zostać Rycerzem - czy wyzwiesz swój strach, podejmiesz walkę z Pomiotem? Postanowiłeś kiedyś, że będziesz cenić każde życie; czy wyślesz teraz jednego ze swoich ludzi na pewną śmierć? Czy będziesz prawdomówny gdy oczekuje się po tobie kłamstwa? Trzecim motywem są wyzwania płynące z imienia. Otrzymałaś je po kobiecie słynącej z odwagi i wierności, niepokonanej Fechtmistrzyni z dawnych czasów, Lintrze. Jeśli zechcesz jej dorównać, wypełnić swoimi czynami to imię - zaczniesz dorastać, ale jednocześnie twoja istota zostanie ograniczona pewnymi zasadami. Budujesz, tworzysz własne imię samodzielnie, od podstaw? Również nie uciekniesz od granic, nawet jeśli sam je wytyczysz. Zawrzesz w nich np "nieuleganie gniewowi"? - prędzej lub później nadejdzie chwila kiedy właśnie tego zapragniesz.

Zasadniczo cztery pierwsze opcje to 1 PI za akcję; ostatnia to możliwość zdobycia lub utraty 5 PI. (Oczywiście te liczby mogą ulec zmianie)

Smocza część Karty składa się z czterech podstawowych elementów:


1. "SUWAK", czyli miejsce gdzie Gracz zapisuje zdobywane PI oraz w którym ustala sposób ich wykorzystania. Przykładowo chce podnieść moc Imienia, koszt wynosi 36 PI. Zapisuje się to x/36; "x" to ilość zebranych punktów. Kiedy peiki osiągają określony poziom są przenoszone do Imienia, które "rośnie". Na sesji nie wymaga to żadnego treningu czy nawet poświęcania czasu - jest to rodzaj oświecenia niezwiązanego bezpośrednio z bieżącą sytuacją. Nie ma tu również ograniczeń Poziomu Energetycznego; jedynym limitem jest ilość PI. Te zasady odnoszą się do wszystkich Smoczych współczynników.
Prawdopodobnie będzie można zmieniać cel zbierania punktów, ale kosztem utraty 5 PI; na przykład, zamiast na Imię, Gracz przestawia suwak na określony Walor. Musi za to jednak zapłacić. Wydaje mi się, że dobrze to pasuje do Konsekwencji, jednego ze słów-kluczy tej części Karty.
Podnoszenie Smoczej grupy współczynników odbywa się jakby "zewnętrznie", tzn. postać raczej nie planuje rozwoju Imienia - po prostu działa, ciągle się na nim skupiając. Chociaż mechanicznie istnieje tu pewna poziomowość, to w świecie gry jest ona niedostrzegalna. Siłę Imienia można od biedy opisywać przez porównania z innymi Imionami, ale nie ma tu żadnej skali hajonów (czyli literalnego odzwierciedlenia sukcesów). Dysponując peikami Gracz spogląda na postać z boku, z jeszcze większego dystansu niż przy planowaniu zużywania PEeków. To odzwierciedlenie kolejnej Smoczej idei: Oddalenia.



2. "ATRYBUTY SPOŁECZNE": powstały ze zmodyfikowania Mowy. Był to współczynnik oddający komunikatywną stronę języka, czystą treść przekazu, decydujący o stopniu porozumienia. Jest to bardzo Smocze, ale dość abstrakcyjne i zostało zastąpione konkretnymi formami, które postać wypełnia samodzielnie. Oto one (jak dotąd sześć): "ukrywanie" - "ujawnianie", "szyfrowanie" - "tłumaczenie", "słyszalność" - "oczarowanie" (piszę w pazurkach bo to nazwy robocze):

ukrywanie: czyli kłamanie, przekonywanie fałszem, ukrywanie, maskowanie prawdy, krasomówstwo;
ujawnianie: perswazja, przekonywanie prawdą, siłą faktycznych argumentów;
szyfrowanie: zdolność mówienia do wybranej osoby/ osób tak żeby tylko one cię rozumiały - nawet w otoczeniu innych ludzi. Dla postronnego słuchacza przypomina to bełkot, lekką rozmowę pozbawioną znaczenia, itp. - podczas gdy ty możesz przekazać precyzyjnie najbardziej złożone treści.
tłumaczenie: treściwe, absolutnie zrozumiałe mówienie; wykorzystywane nie tyle w argumentacji co w przestawianiu sytuacji, opisie wydarzeń, udzieleniu nauk, wydawaniu poleceń.
słyszalność: mówienie do wielu osób, do tłumu - tak że jest się słyszanym; ludzie zwracają uwagę na twoje słowa, słyszą je nawet mimowolnie;
oczarowanie: każdy z tych sześciu aspektów zawiera w sobie pewną charyzmę; oczarowanie dotyczy sytuacji jeden na jeden. Efekty wywoływane rozmową z użyciem tego atrybutu będą znacznie głębsze niż np. w wypadku słyszalności, ale nie znaczy to że oczarowanie jest bardziej "charyzmatyczne". Po prostu inaczej wygląda relacja z grupą ludzi, a inaczej z jednostką.

Atrybuty społeczne testowane są w połączeniu z umiejętnością oddającą znajomość konkretnego języka którego się używa. To wystarczy żeby wypowiadać słowa, rozmawiać (nie trzeba, nie można wręcz - na I PE - dodawać tutaj Światła: zasada dwóch współczynników). Zanim przejdę do mechanicznych konkretów, kilka przykładów zastosowania takiego patentu:
- stajesz przed hersztem bandytów; dookoła kilkunastu jego ludzi, jesteś w samym sercu jego siedziby. Nie ważne co chcesz ugrać; ważne że masz kilka mocnych argumentów i jesteś zdeterminowany. Zaczynasz go zastraszać, używając szyfrowania (szyfrowanie + umiejętność); są to konkretne groźby które słyszy i rozumie TYLKO on. Człowiek który myślał że w tym miejscu ma przewagę, nagle - na pewnej płaszczyźnie - zostaje z tobą sam na sam. Jego ludzie z rozbawieniem  przyglądają się tobie ("bełkocze ze strachu") gdy mówisz jak będziesz wypruwać flaki z córki ich herszta...
- zastraszanie połączone z ukrywaniem - połączone z ujawnianiem: zupełne różne efekty, oparcie na zupełnie różnych podstawach.
- grasz w przedstawieniu, pragnąc żeby jeden z widzów spostrzegł cię, zafascynował tobą. Zamiast słyszalności, łączysz aktorstwo z oczarowaniem i skupiasz się tylko na tej jednej osobie. Chociaż teatr jest pełen ludzi, grasz tylko dla niego.
- zaskoczony przez wrogów wydajesz jeden dziki okrzyk: Światło + słyszalność.


3. WALORY I TECHNIKI


4. IMIĘ
« Ostatnia zmiana: Grudzień 29, 2009, 12:48:07 pm wysłana przez Bollomaster »

bambosh

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 747
  • Niech bestia zdycha!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 02, 2009, 06:52:03 pm »
Nie do końca rozumiem suwak... x to liczba twoich peików, /36 to wydane na imię, ale co dalej? To znaczy że imię rośnie o 36? Jeżeli znowu je podnosisz to zapisujesz to x/72? Czy imę nie powinno rosnąć samoczynnie (smoczynnie;), tzn, zbierasz PI na karcie, osiągasz 36, imię rośnie o 1, osiągasz 72, znów rośnie o 1 i tak dalej? A PI przeznaczałoby się właśnie na walory. Zostaje ten motyw z zamrażaniem PI w walorach? Tzn. nie możesz ich przemieszczać pomiędzy walorami, ale możesz, np w obrębie mowy?
Nie podoba mi się przynawanie PI za przebieranie się na sesji. To jest gra wyobraźni, nie trzeba się przebierać. Jeśli ktoś nie skołuje kostiumu na czas/nie ma pięniędzy/ nie ma czasu żeby to jakoś zorganizować ma przez to dostać mniej PI niż inny gracz który akurat ma kostium pod ręką?
Niech Gwiazdy błogosławią zastępy Akaruny i niech świecą jasno nad ścieżkami jej wybawcy!

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 03, 2009, 12:34:33 pm »
Jeśli chodzi o przebieranie, rzecz można odwrócić: postarałem się i byłoby fajnie gdyby zostało to jakoś zauważone. Przebieranie nie jest częste, zresztą nigdzie nie pisałem o kostiumie - wystarczy kilka łatwych i bezpłatnych zabiegów żeby upodobnić się do postaci, np. fryzura Kasi kiedy grała Cabianem. Za coś takiego mogłoby być 1 PI, niewiele ale od razu robi się fajniej. A jeśli ktoś wydobędzie z teatru prawdziwy kostium może dostać nawet 3. Przebieranie jest tylko dodatkiem, jeśli nie staje się treścią samą w sobie - nie widzę powodów do sprzeciwu... Kluczowe w PI jest to, że obok postaci dostaje je również Gracz (rzeczy Zewnętrzne; barwność deklaracji, przebieranie właśnie, pisanie pamiętnika...)

bambosh

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 747
  • Niech bestia zdycha!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 03, 2009, 06:15:26 pm »
Punkty Imienia POSTACI za to że GRACZ coś ze sobą zrobi, np odpowiednio się uczesze? Dlaczego twoja postać ma czerpać jakieś zyski z tego jak wyglądasz jako gracz?! To się kupy nie trzyma!!! Jeśli chcesz ot się przebieraj, ale czemu POSTAĆ ma za to dostawać jakiekolwiek PI? PI są za to jak zachowuje się POSTAĆ a nie GRACZ!!!
Niech Gwiazdy błogosławią zastępy Akaruny i niech świecą jasno nad ścieżkami jej wybawcy!

kasiotfur

  • Jego Cesarska Mość
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1366
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 03, 2009, 07:02:35 pm »
Hmm.... a mi  się wydawało, że PI są za to, jak gracz trzyma w ryzach i konsekwencji, charakter swojej postaci.

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 03, 2009, 07:31:00 pm »
Trudne pytanie Kasiu, lub raczej stwierdzenie. Teraz PI dostaje się jak najbardziej za granie zgodne ze swoją postacią, czasem nawet zgodne bardziej niż by nakazywała logika danej sytuacji. Tzn, gdy jesteś pierworodnym i widzisz scenę w której heretycy katują twego pobratymca, możesz zareagować na dwa (generalizując) sposoby: postąpić zgodnie ze swoją Tradycją i zareagować; stwierdzić że 'szanujesz' lokalne prawo i obyczaje i oddalić się. W pierwszym przypadku postępujesz zgodnie ze Smoczą naturą, angażując się w niebezpieczną sytuację (niezależnie od tego czy wyjdziesz z niej zwycięsko czy nie otrzymujesz 5PI); w drugim postępujesz zgodnie z logiką, racjolalnością (przecież nie znasz tej istoty, dlaczego miałbyś dla niej ryzykować konflikt z prawem?), (tracisz 5PI, ale niczego nie ryzykujesz). Przykład trochę przerysowany, ale dobrze obrazuje zmiany w zakresie przyznawania PI. Część z nich dostaniesz za dobre odgrywanie postaci, ale część wynika całkowicie ze Smoczości, ;) czym jest smoczość najlepiej wie Seishiro.

Aniu, gracz jak najbardziej może być nagradzany za to że przygotował się lepiej na sesje, zrobił coś poza nią etc. To jest pewien rodzaj nagrody, wg mnie bardzo fajnej. Bo co można mu zamiast tego zaproponować, cukierki? Poza tym te punkty będą miały charakter drugorzędny, wątpię by stanowiły połowę ogólnej puli, czy nawet jedną czwartą (choć to już bardziej). Mówiąc jaśniej, z 10-15 PI jakie zdobywa się na sesją tylko 1-4 pochodziłyby od takich rzeczy, zakładając że 4 to kostium, rysunki, pamiętnik i kij wie co jeszcze... :) Hmm serio nie rozumiem powodu Twojego natarcia  ???
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

kasiotfur

  • Jego Cesarska Mość
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1366
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 03, 2009, 07:53:59 pm »
Tylko tu wchodzimy w bardzo śliską sytuację, bo w przykładzie, który podałeś, zakładasz, że ktoś traci PI za to, że nie zaangażował się w coś, co teoretycznie miałoby dotyczyć jego rasy.  Tylko co z osobistym charakterem? Nawet jeśli taka postać by chciała zareagować, ale jej charakterem w jakiś tam sposób jest unikanie konfliktów itp, to nie wchodząc w taki konflikt, przeżywa rozterkę moralną, ale, zgodnie z charakterem, nie angażuje się. Nienaturalne tu by było gdyby się rzucił w taki konflikt.

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 03, 2009, 09:49:46 pm »
Cytuj
4. przestrzeganie charakteru, osobowości postaci (czyli odgrywanie przyjętych założeń; tworzenie i przestrzeganie nowych: zmiany są jak najbardziej możliwe!). Jednym słowem: konsekwencja;

Czy to nie jest jasne?
Oczywiście: jeśli grasz tchórzem (taki jest twój CHARAKTER) i jakaś piękna kobieta skłoni cię do aktu odwagi - tracisz PI. Jest to złamanie charakteru! Nie oznacza to, że w wypadku takiej decyzji nic nie ryzykujesz, niczego oprócz szansy na bitkę i peiki nie tracisz. W tym przykładzie za swoje tchórzostwo zapłacisz np. jej pogardą.
Oczywiście: charakter MOŻE się zmieniać.

(to napisałem ja, czyli Bollo, zły Bollo)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 03, 2009, 10:08:58 pm »
Andzia, jeśli uważasz że PI się do tego nie nadają to jakie punkty mogą wynagradzać gracza za zewnętrzne zaangażowanie? (pytanie zmęczonego człowieka).

bambosh

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 747
  • Niech bestia zdycha!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 04, 2009, 02:04:14 am »
Nagradzać gracza za zewnętrzne zaangażowanie? A dlaczego trzeba nagradzać gracza za zewnętrzne zaangażowanie? Jeśli chce pisać pamiętnik to świetnie, a jeśli nie chce - to też dobrze. Punkty które pozwalają ci rozwijać postać powinny byc zarabiane przez postać (oczywiście że jest kierowana przez gracza, ale to POSTAĆ np rzuca się w niebezpieczne sytuacje, a nie gracz rzuca postać. Tak więc postać dostaje PI za konsekwencję, a nie gracz za konsekwencję odgrywania postaci). Wiem że wydaje się że się czepiam (jak zwykle) ale uważam że to jest ważne rozróżnienie. Tak, stroje, pamiętniki i tak dalej SĄ fajne. Dlatego możesz się nimi zająć jako gracz - bo sprawiają że lepiej się bawisz. ALe nie mieszajmy w to PI. Czy to ma jakiś sens?
Niech Gwiazdy błogosławią zastępy Akaruny i niech świecą jasno nad ścieżkami jej wybawcy!

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 04, 2009, 11:17:17 am »
"Zewnętrzne zaangażowanie" (?) ciężko mi przetrawić takie pojęcie. Spróbujmy popatrzeć na to od tej strony: od jakiegoś czasu (kilku sesji) to co jest na sesji przeplata się z tym co jest poza nią. Gdybym nie był "zewnętrznie zaangażowany" to postać nie miałaby ani planu działania (wynikający ze spisywania wydarzeń i dużej rozkminy), ani zaczepienia w świecie gry (rozkminianie soapa). Jej sukces na sesji jest dobrym odzwierciedleniem wysiłku jaki włożyłem w to poza sesjami. Dlaczego gracz który decyduje się na 'prawdziwą rozmowę' z NPC zamiast stwierdzić "to mówię mu o tym i o tamtym; to staram się go przekonać" ma nie dostawać PI? (przecież to gracz decyduje się na taki wyczyn nie postać, z perspektywy postaci to nie robi żadnego znaczenia). Wreszcie, PI powstają po to by motywować graczy do lepszego grania, większego zaangażowania, tworzenia klimatu etc. Wg mnie pisanie pamiętnika ma wartość realną, tj. 'sesyjną', nie tak jak sugerujesz 'pozasesyjną' to że spisywany jest poza sesją nie ma znaczenia. Jego przydatność jest niesamowita, możesz nawet po roku wrócić do wydarzeń z sesji, im dokładniej zostaną opisane tym lepiej - skorzysta na tym postać, gracz, inni gracze oraz MG.
Uhhh ;)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

bambosh

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 747
  • Niech bestia zdycha!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 04, 2009, 05:01:20 pm »
Nie wiem co tu w sumie jeszcze powiedzieć... Rozumiem twój punkt widzenia, Pineczko, ale spróbujcie z Michałem odnieść te pomysły do realnej sytuacji. Dostajesz dodatkowe PI za to jak zewnetrznei przygotujesz się do sesji, za pamiętnik, inne gadżety które sobie zrobisz, za to że narysujesz swoją postać? Bardzo miło. A jeśli nie masz czasu się tym zająć, nie umiesz rysować, robisz notatki z sesji ale na pamiętnik nie starcza ci czasu? Zostajesz w tyle z PI? Rozkimy o sesjach nie mają z tym nic wspólnego. Rozkmianiasz sesje i wymyślasz plany żeby móc przyjemnie/ efektywnie grać! A co do deklaracji graczy to nie do końca rozumiem argument - gracz jak najbardziej może powiedzeić 'próbuję go przekonać, że... itd (argumenty)' bo nie wszyscy jesteśmy urodzonymi krasomówcami, pewnie że byłoby lepiej to po prostu powiedzieć, ale nie zawsze się udaje!! I za to PI ci się należą, bo to robi twoja postać, a ty przedstawaisz to swoimi deklaracjami - które mogą być mniej lub bardziej udane, ważne że się starasz. A uwagi o motywowaniu graczy nie rozumiem, takoż o tworzeniu klimatu. Klimat na sesji jest tworzony przez odgrywanie postaci (słowami) i prowadzenie MG, nie przez to jak wyglądasz albo ile stron pamiętnika napisałeś (RPG zwane inaczej 'grą wyobraźni'). Fajnie jest dostawać/ wyciągać na sesji mapy albo inne bajery, ale bez nich też wszystko będzie dobrze! Pomijając już fakt, że nie wiem jak chcecie ocenić zaangażowanie. Gracz A wykminił 4 strony A4 SOAPA, narysował mapę i spisuje pamiętnik, a gracz B napisał tylko krótką historię postaci i ją narysował...   
W sumie to nie jestem pewna czy do czegoś dojdziemy w tej rozmowie, wydaje mi się że nie bardzo... po prostu nie uważam żeby to był bardzo uczciwy system, bustowanie postaci za działania gracza poza grą, inne niż odgrywanie/prowadzenie postaci, nie ma według mnie sensu.
Niech Gwiazdy błogosławią zastępy Akaruny i niech świecą jasno nad ścieżkami jej wybawcy!

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 04, 2009, 07:19:14 pm »
... Chyba trzeba to będzie obgadać w realu. Mam wrażenie że nie podoba się tobie ten pomysł dlatego że masz inny sposób grania... Hmm nie wiem co mogę napisać więcej. Mnie powyższymi argumentami nie przekonałaś.
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 04, 2009, 07:46:51 pm »
Gracze są RÓŻNI (taki truizm). Niektórzy mają łatwość składania deklaracji podczas walki, kiedy teoretycznie liczy się każda sekunda (tak, Dziobcio, to ty). Mechanicznie patrząc skuteczność tego rodzaju zapewnia ci znaczne ilości Esencji, jeśli nie PIków (ewentualna barwność deklaracji); do tego tworzy dobre wrażenie, efekt determinacji, szybkości, itp. Jest to coś co nie wynika z postaci, ale z ciebie, Dziobek. Jednym słowem twój argument upada; ostatecznie nie jesteś postacią, jesteś SOBĄ, ze wszystkimi zaletami i wadami. Chodzi o to żeby gra sprawiała FRAJDĘ; jeśli ktoś składa szybkie deklaracje - jest "wynagradzany", jeśli rysuje postać, pisze pamiętnik - TEŻ. (Nie chodzi oczywiście o zupełne przesunięcie akcentów, ale o zaznaczenie pewnych rzeczy).
Niektórzy mają łatwość mówienia, inni są pomysłowi, inni szybko się orientują, inni... Gra powinna traktować wszystkich po równo, eksponować każdy atut jaki mogą wyciągnąć. I tyle. Mam nadzieję że argument "tworzenia postaci pasującej do Gracza", dobierania postaci pod względem zdolności/ talentów tegoż, nawet nie przyszedł ci do głowy. Jeśli przyszedł (tobie lub komukolwiek innemu) odpowiadam - jest nieSOŁPowy i nigdy nie przejdzie.
Weź też pod uwagę, że twój punkt widzenia jest WYBITNIE jednostkowy. Inaczej mówiąc, sądzisz wszystkich według siebie. Prowadziłem dziewczynie która na pierwszą (pierwszą!) sesję przyszła przebrana. Włożyła w to wysiłek, wczuła się w postać - byłoby miło gdybym mógł zarzucić jej wtedy po sesji kilkoma peikami. (KILKOMA, pamiętaj że nie mówimy o liczbach które w jednej chwili zmienią postać w półboga).

Jeśli cię nie przekonałem, pisz koniecznie. Kwestie sporne powinny być rozstrzygane na Forum (żeby każdy mógł o niej przeczytać).
« Ostatnia zmiana: Październik 06, 2009, 02:01:15 pm wysłana przez Bollomaster »

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Smocza Strona Karty Postaci
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 06, 2009, 06:27:22 pm »
Wracając jeszcze do sprawy PI. Przydzielanie punktów imienia widzę jako nagradzanie gracza za wysiłek. Wysiłek włożony w wczucie się w postać. Wysiłek włożony w walkę ze sobą (!), swoim charakterem i słabościami, będącymi zaprzeczeniem charakteru prowadzonej postaci (min. problem dialogów i deklaracji). Oba te czynniki wpływają na zwiększenie jakości sesji, tym samym frajdy z grania. W takim ujęciu PI pomagają graczom stawać się lepszymi... graczami. (gdy już się nimi staną, nie widzę powodów by przestać ich nagradzać :P)
Pamiętniki, rysunki, kostiumy, związanie sobie ręki którą straciła postać, etc. to rzeczy drugorzędne. Wg. mnie zasługują na nagrodę, jeśli masz Aniu obawę że przez to twoja postać zostanie w tyle, to się mylisz (za cały ogół tych rzeczy możesz dostać max 4-6 PI natomiast za jeden podjęty 'konflikt' otrzymujesz już 5).

Droga smoka (taka robocza nazwa PI-kowej ścieżki oświecenia) obfituje w 'konflikty', nieważny jest wynik starcia z rzeczywistością, sam fakt postawienia całego siebie na szali oznacza nagrodę. Jest to jedyny świadomy (z perspektywy postaci) sposób na zwiększenie rozwoju swojej smoczej strony.

Z perspektywy postaci istnieje tylko jeden sposób na zwiększenie tempa swojej smoczej części: jest nim rzucanie siebie w 'konflitky': świadomość powinności przeciwko świadomości ryzyka i straty. Są miejsca w których znacznie częściej można popaść w tego rodzaju konflikty. Dla Aquilończyka może to być każde miejsce w którym kwestionuje się prawdziwość idei konstalacji, dla pierworodnego każde w którym szarga się honor jego rasy, dla pariasa sytuacja w której szlachcic depcze i uciska mu podobnych, wytykając im ich pochodzenie. etc.
Istnieje więc pewnego rodzaju ścieżka oświecenia związana z PI (dla PE jest już parę stworzonych).

Tak wygląda droga do rozwoju swej smoczej części. Wiedzie przez konflitky i wyzwania w świecie gry, nie przez rysowanie, pisanie, czy przebieranie się.


Inną sprawą jest to że niewielu nią podąża. Np. z moich postaci żadna by jej nie obrała. Wydaje mi się że najbliższa jest Seishiro - wiadomo sajanie ;)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"