Zastanawiałem się przez chwilę czy przed wysłaniem na forum nie przedyskutować TEGO z Michałem, ostatecznie doszedłem do innego wniosku, forum jest po to by każdy się mógł wypowiedzieć

Dziś szybko i treściwie:
Horrory posiadają sporo dopakowań które pozwalają im rozwijać się szybko i efektywnie (mutacje, wchłanienie czerni, Rak'ha) - wiadomka są pierworodnymi. Ale co z resztą tych ras?
Nie mam tu na myśli Ezyrian czy Rafaitów (rasy raczej niegrywalne) ale Herdainów i Tanelfów. Nie ustępują przecież w niczym Ver'kar, niestety mechanika tego nie odzwierciedla, a powinna.
Proponuję takie rozwiązania:
Herdainowie to istoty esencji, ich działania, Garanda czy nawet mowa odzwierciedlają to w pełni. Jak ma się to do PE? Proponuję wprowadzić drogie acz ciekawe walory, które zwiększałyby efektywność spalania PE, np obniżałyby kryteria sukcesu o 1, 2 czy nawet 3(!) oczka[
przykład: walor na pierwszym poziomie oznaczałby sukces gdy na kościach PE wypada 3,4,5,6; natomiast walor na 3cim oznaczałby ZAWSZE sukces na kościach PE - w zasadzie kupowałoby się wtedy sukcesy] Innym rozwiązaniem tej kwestii byłbty walor który obniżałby koszty kupienia kości PE (tzn tej którą dostaje się dodatkowo podczas spalania PE). Walor na 1wszym oznaczałby wydanei 5ciu PE na jedną kość, na 3cim 3PE etc.
Jak ma się to do świata gry i Garandy? Pozwoliłem przyszaleć mojej wyobraźni. Ze względu na swoją naturę Herdainowie nie mogliby używać tych mocy w celach destruktywnych, tj mogliby spalić PE po niższej cenie jeśli chcieliby się obronić, czy kogoś obezwładnić, natomiast
nie mogliby jeśli mieliby kogoś zabić lub coś zniszczyć (wg. mnie bardzo fajny motyw). Rozwinięciem tego toku myślowego jest Garanda. Pozwoliłbym tutaj rozwinąć kilka założeń tej drogi oświecenia. Najprościej opisać to tak: Herdain chcący wykuć niesamowicie potężną broń uczy się sztuki kowalstwa przez dziesięciolecia, następnie gdy jego umiejętności sięgną szczytów zaprzestaje szlifowania swych umiejętności, pogrążając się w Ambrze. W tym stanie skrajnego zapału i mani jego umysł skupia się na poszukiwaniu źródeł wzmocnienia pragnienia (większy przyrost PE). Praca nad orężem rozpoczyna się gdy Esencja osiąga zadowalający pułap (wystarczająca ilość PE). Herdainowie potrafią przez dziesiątki lat kumulować w sobie pragnienia, następnie wyzwalać je i tworzyć zadziwiające przedmioty, (w mechanice można odzwierciedlić to otrzymywaniem nawet 60-100 dodatkowych kości - to oczywiście skrajność... wykonanie pewnych przedmiotów wymaga kilu czasem nawet kilkunastu testów, dlatego ilość PE musi być ogromna, powinien być też jakiś sensowny limit ilości kości jakie można dostać za spalenie PE, chciałbym przypomnieć iż NPC także powinni mieć taką możliwość...). Konsekwencją takiego rozwiązania byłaby specyfika herdainskiego podejścia do doskonalenia się. W pewnym momencie mogliby przestać doskonalić siebie i zacząć doskonalić swe przedmioty (część swej istoty). Wyobraźcie sobie teraz nawet przeciętnego Herdaina, posiadającego kilka przedmiotów jakie stworzył w ciągu dziesiątek czy setek lat swego życia. Imponujące.
Tanelfowie, cóż tutaj nie wymyśliłem niczego oryginalnego, Tanelf powinien uczyć się szybciej, z większą łatwością etc, dlatego jeśli zależy mu na zdobyciu pewnej dziedziny wiedzy (tak na poważnie) to ją zdobywa. Mniejsze koszta umiejętności i niższy próg w poszukiwaniu środków do treningu (nauczyciele, czas, etc. zmniejszone o 1-3 poziomy) odzwierciedla to w mechanice (przynajmniej powinno). Oczywiście Viktor byłby znacznie bardziej efektywny niż np Landon, czy Vilą. Pochodzenie ma tu ogromne znaczenie. Niestety obecnie rasa wiedzie osiadły tryb życia co znacznie zmniejsza w/w możliwości, zdaje się że wiele zależy tu od charakteru postaci oraz sposobie dążenia do celów (esencja, umbra).
To tyle, nie przeredagowałem tekstu także pewnie średnio zrozumiały, piszcie, pytajcie, komentujcie

PS1. Aha, tak pierworodni są potężniejsi od śmiertelników dlatego uczą się szybciej i ogólnie są bardziej 'zajebYści', z tego też powodu niszczy ich 'na śmierć' Klątwa (Landon) lub Bogowie (Khundain). [naprawdę nie chce mi się dyskutować nad wyrównanymi możliwościami rozwoju wszystkich graczy etc, każdy przecież gra kim chce a SOAP do nie ADiD]
PS2. Krasnoludy (wszystkie istoty posiadające Khuzdul jako walor) mogą mieć walor związany z PE na pierwszym poziomie)