To bardzo dobry i ciekawy tekst, wydaje mi się że można go umieścić (zlinkować) do Krasnoludów w Północy.
Niemniej jednak nie wydaje mi się by taki opis ras był pobieżny.. nie wyobrażam sobie umieszczenia tutaj 30 ras i uznanie tego za skrót, to raczej przypominałoby zwięzły i trochę uszczuplony opis; długi i kompletny, nie skrócony i uproszczony.
Może tak:
Pierworodni
Opis ich KlątwTanelfowie - wiecznie młodzi, piękni, utalentowani, nie znający chorób i zmartwień, ideał człowieka; odseparowani, zapatrzeni w siebie, gardzący śmiertelnikami; dumni; w obecnych czasach pokojowo nastawieni, skupieni na wewnętrznych sprawach Zjednoczonego i Podzielonego Cesarstwa. Unikają błękitu i snów - tam czai się ich Klątwa.
Ver'kar - pragnący mocy niewyobrażalnej, ucieleśnienie destruktywnych żądz i lęków śmiertelników; bezwzględni, wykalkulowani, zdyscyplinowani wewnętrznie, niemoralni; dumni, kładący nacisk na historię, oddani sprawie walki z Klątwą i Synami; nazwani przez śmiertelnych Horrorami, budzą postrach i są synonimem najgorszego zła.
Herdainowie - ideał uporu i esencji; skupieni na trwaniu i tworzeniu, rozbudowie, rzadko popadający w bezsensowną rządzę niszczenia i zabijania; ich dzieła i siedziby przesycone są esencją i dążeniem do doskonałości; niemalże unicestwieni w I.E. przez Ver'kar; istoty czerwieni - poruszający się po błękicie tak jak ziemi prawdziwej. Synowie rzucili na nich aż 3 Klątwy.
Ezurianie - ich twórcami były smoki, słowa celu tej rasy łączą się z jej Ideą przekształcając ją trwale. Niemalże zniszczeni przez Klątwę i zawieruchę wojen mających miejsce przed I.E. poprzysięgli Zemstę. Stała się ona ich jedynym słowem celu, przekształciła i zdeformowała ciało i umysł. Są idealnym narzędziem do realizacji swego celu.
Vidowie - pochłonięci przez pragnienie kolekcjonerstwa i zbieractwa. Ich pochodzenie (Potwory) umożliwia wymianę i gromadzenie najróżniejszych cech i zdolności. Lud błękitu, najlepsi spośród badim, niezrozumiali, nieogarnięci; pokojowo nastawieni, pozornie niemieszający się w interesy innych ras.
Piktowie -
Holm -
Rafaici -
Wychodzi na jaw kilka faktów: psychikę mają wymyślone tylko 3-4 rasy, Tanelfowie, Herdainowie, Ver'kar oraz Ezurianie (powiedzmy). Reszta jest jeszcze trochę niedojebana

hmm no może Rafaitów potrafiłbym jeszcze opisać ale pozostałych już nie

W każdym razie tak widzę ten temat, krótke info w pigółce, masa uogólnień, pewne deformacjie, etc. Ale przecież chodzi tylko o oddanie pewnego wrażenia, jeśli ktoś się zainteresuje to zapozna się z opisem ras w ich działach
