Pomiot się nie obroni, nie paruje ciosów – lecz atakuje tak długo jak istnieje;
Mechanika: zazwyczaj 1 sukces = 2 PŻ; ich utrata oznacza utratę 1 sukcesu. Analogicznie jeśli 1 sukces = 1 PŻ, albo 2 sukcesy = 1 PŻ.
Imiona Pomiotu pochodzą zazwyczaj ze starowspólnego. Dawniej, szczególnie podczas budowy Gedasfery, Heroldowie usiłowali je osłabić i skruszyć, ale kiedy znaleźli się szaleńcy skłonni je Pustoszyć - praktyki zostały przecięte (lub utajone). "Rycerze Prawdy" z Tradyru, czyli członkowie Bandary Błaznów, próbowali przez długie stulecia stworzyć tradycję alternatywnych imion-kpin, żartobliwych przezwisk, które zamiast skojarzeń koszmarnych wywoływałyby odprężenie i radość. Ostatecznie ich działalność również upadła; przesłanki Błaznów okazały się zbyt abstrakcyjne, ich pomysłom zbywało na Wadze, a groza Pomiotu była zbyt wielka. (Gdzieniegdzie oskarżano ich nawet o kult Bestii, o osłabianie "ducha walki").
Rogin (czyt. rogę): mocne, stare Słowo ukute przez myśliwych z Vecru; „pomiot nieruchomy”, czyli ogólny wygląd, sposoby poruszania, zdolności percepcyjne. Może tysiąclecia tradycyjnego użytkowania, może kunszt nieznanych Heroldów, albo łaska Kario-Smoków - sprawiły że wypowiedzenie tego słowa przywołuje czasami rzeczywistą wiedzę. Wypowiedziane przez dowolną istotę razem z imieniem Pomiotu, ściąga fragmenty czerwonej wiedzy gromadzonej przez pokolenia wojowników.
Saja: Słowo chyba jeszcze dawniejsze i mocniejsze, które stanowi serce Sfery zrzeszającej wiedzę o tym jak Pomiot zabija. Twierdzi się że oprócz czystej wiedzy, daje też siłę do walki, umacnia odwagę i uderzeniom przysparza wagi; dlatego jest najczęstszym okrzykiem w bitwach z plugastwem.
(Gyn-mowa:
http://soap.kasiotfur.com/index.php?topic=717.msg5500#msg5500)