Autor Wątek: Garanda - filozofia sztuk  (Przeczytany 224 razy)

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Garanda - filozofia sztuk
« dnia: Listopad 02, 2008, 12:38:07 am »
Poniższy opis jest napisany z perspektywy Herdainów, w krajach śmiertelników Garanda jest znacznie delikatniejsza, mniej ostateczna i surowa.

   Garanda, znana niemalże każdemu rzemieślnikowi czy inżynierowi, to niekończąca się ścieżka doskonalenia wybranej dziedziny wiedzy oraz zachowania jej w tajemnicy. Twórcami Garandy byli Herdainowie, choć obecnie niewiele istot jest tego świadomych. Opiszę tutaj najważniejsze elementy tej ścieżki – sposób w jaki funkcjonuje ona obecnie w społeczeństwie herdaińskim – Garanda znana śmiertelnikom jest inna, bardziej uproszczona i okrojona, nakłaniająca do mniejszych wyrzeczeń.   
   Zasadniczymi dziedzinami tej ścieżki są – Tajemnica, Ogień oraz Ambra. Tajemnica ma charakter ostateczny i jest najważniejszą z trzech dziedzin; wiedza nie może opuścić wyznaczonego Kręgu – zamkniętego zbioru istot oraz przedmiotów. Ogień nie powinien nigdy wygasnąć, musi płonąć nieustannie i pochłaniać siły swego podmiotu, skłaniając go do nieustającej pracy i poświęceń, dla lepszego zrozumienia można nazwać go uporem. Ambra, zwana także Opętaniem, to stan umysłu pożądany przez istoty pragnące wykraść nowe sekrety Istnienia, chcące dokonać nowych odkryć, przeprowadzić prototypowe projekty etc. Ambra pochłania całą percepcję, zmuszając ją do postrzegania rzeczywistości przez jeden i tylko jeden pryzmat – ścieżki której oddała się dana istota.
   Garanda przesiąknęła całą herdaińską kulturę, znaleźć ją można w świadomości każdej jednostki. Kręgi Wiedzy mają charakter rzeczywisty; są to grupy istot i przedmiotów dla których określono jeden z trzech stopni wtajemniczenia (kolejno Krąg Pierwszy, Drugi, Trzeci). Każdy Herdain może uzyskać dostęp do dowolnego z Kręgów – tak nakazuje Prawo Dostępności. Ten własnowolny wybór pociąga za sobą wiele konsekwencji; pierwszą jest Prawo Tajemnicy –  zabraniające nie tylko dzielenia się Wiedzą, ale i opuszczania konkretnych miejsc, na przykład terenu Gladmy (lub nawet konkretnej jej części). Prawami opcjonalnymi są Prawa Ognia i Ambry, zazwyczaj potrzebne by otrzymać wyższe Kręgi Wiedzy, choć w pewnych okolicznościach mogą być pominięte. Wymienione wyżej Prawa są w społeczeństwie Herdainów absolutnie przestrzegane, ich dobrowolne złamanie jest czymś niepojętnym. W przypadku nieuniknionej perspektywy przekroczenia Prawa Tajemnicy, Herdain spróbuje się samo-unicestwić żeby temu zapobiec.   
   Prawo Tajemnicy posiada także oddzielne Filary przeznaczone dla przedmiotów. Wśród nich znajduje się Filar Doskonałości – przedmiot jest tym doskonalszy im mniej Tajemnicy zawiera 1). Przekładając to na konkretny przykład – wielką wadą pierwszych Kumulatorów Pierwotnej Energii była struktura, której analiza mogła doprowadzić do złamania Prawa. Obecnie przedmioty te nie istnieją – zostały unicestwione i zastąpione nowymi, mniej wadliwymi. Najnowocześniejsze Kumulatory posiadają strukturę której analiza daje niewiele, właściwie tyle co nic – nie da się z nich odszyfrować sposobu ich tworzenia, nawet za pomocą magii poznania etc.; dodatkowo po zużyciu zapasu energii rozpadają się. Dzięki temu są one powszechnie stosowane nawet poza Gladmą.   
   Pierwszy Krąg to zazwyczaj dość niewielka, nieszkodliwa bądź skradziona (tj stracona na rzecz wrogów)  dawka Wiedzy, znalezienie się w nim zazwyczaj nie uniemożliwia opuszczenia Gladmy, nie zwalnia jednak w pełni z Prawa Tajemnicy. Znajduje się tutaj kolejna zaskakująca ciekawostka – czasem w Pierwszym Kręgu znajdują się bardzo dokładne informacje dotyczące tylko jednej z gałęzi sztuki – wybranej umyślnie w taki sposób, by w pojedynkę nie posiadała żadnej wartości. Czasem Pierwszy Krąg posiada także fałszywe, tylko pozornie poprawne informacje, umożliwiają one używanie np jakiegoś przedmiotu w prawidłowy sposób, dając równocześnie błędne informacje o sposobie w jaki działa. Jest to Filar Fałszu, są go świadomi tylko Herdainowie posiadający któryś z wyższych Kręgów Wiedzy, jak łatwo się domyśleć jest na niego nałożone kolejne Prawo Tajemnicy.    
   Wstąpienie do któregokolwiek z Kręgów Wiedzy to bardzo ważna decyzja i wydarzenie w życiu, wiąże się z tym bardzo często obranie nowej ścieżki, czasem zerwanie kontaktu z częścią rodziny i znajomych, aż wreszcie totalne oddanie się Sztuce. Zaskakujące, że jest to droga, z której można w pewnym momencie zejść. Używając magi Odłamku Rigaz-Radin opracowano metodę zapisu, przenoszenia, odczytu i kasacji wspomnień. Obecnie, jeśli dany osobnik decyduje się po setkach lat na odejście z wybranego Kręgu Wiedzy, wnosi wniosek o Rytuał Utrwalenia, który zapisuje pamięć (w tym Wiedzę) w krysztale – jednocześnie usuwając ją z jego istoty. Metoda ta jest absolutnie skuteczna, wydaje się być także absolutnie okrutna. Wystarczy sobie wyobrazić co może czuć Herdain który utracił dwieście ostatnich lat życia. Herdainowie oczywiście tak na to nie patrzą; dla nich jest to cud, który umożliwia im powrót do Stanu Czystego, w którym ponownie mogą doświadczać wspaniałości Ziemi Prawdziwej i Innego.

1) Im mniej tajemnicy zawiera przedmiot tym szersze może być jego zastosowanie, przedmioty z III Kręgiem Wiedzy nie mogą opuścić Gladmy, natomiast te z I lub Bez docierają o wiele dalej.

Lekko wyedytowałem tekst by był bardziej zrozumiały, mam nadzieję że takim się stał ;)
« Ostatnia zmiana: Listopad 02, 2008, 07:50:49 am wysłana przez Bollomaster »
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Garanda - filozofia sztuk
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 02, 2008, 07:55:04 am »
Taaa jest! Zastanawiam się tylko nad czymś takim: czy niska Tajemnica (=występowanie poza Gladmą) jest czymś co ma dla Herdainów znaczenie? Czy chodzi im o dobro np. krasnoludów, które dzięki temu mogą używać przedmiotów z I Kręgu? Z drugiej strony pamiętajmy o ich skamieniałości, nawet przed Trzecią Klątwą byli mega-konserwatywni, a krasnoludowie to dla nich oseski.

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Garanda - filozofia sztuk
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 03, 2008, 12:21:06 am »
Nadal czekam na datę rzucenia trzeciej klątwy. Nie jest ona bez znaczenia :)
Wiem, nie opisałem tego zbyt obszernie ale ilość informacji wykluczała tę opcję, nie przebilibyście się przez coś tak obszernego. To jest znacznie bardziej zawiłe. Spójrzcie na to tak: Iskry nie wchodzą w żaden krąg wiedzy, więc nie muszą być niszczone gdy zostajecie pojmani, zabici lub gdy ktoś po prostu je ukradnie lub zgrozo, zgubicie je(!?). Nie znaczy to że nie są skomplikowane tylko że nie da się uzyskać informacji o procesie ich wytwarzania nawet po tysiącach lat ich dogłębnych analiz. Poświęcono wiele czasu by wytwarzać je takimi jakie są :)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Garanda - filozofia sztuk
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 03, 2008, 12:24:32 am »
Nie czaję... Za dużo informacji? Człowieku wal wszystko!

El Lorror!

  • czytacze
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1680
  • You're so poke-poke!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Garanda - filozofia sztuk
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 03, 2008, 12:30:21 am »
Nie nie nie! xD Nie za dużo, ilość info jest taka sama, miałem na myśli ilość słów w stosunku do treści :P Czytaj tekst jest przeciwieństwem twórczości Elizy Orzeszkowej :P
Nie chce zmieniać tego tekstu bo jest dobry i ujmuje wszystko w jednej stronie tekstu, wole odpowiadać niżej na pytania i ewentualnie w tekście umieścić odnośniki z uzupełnieniami :)
"To wspaniałe - grać kimś wspaniałym"

Bollomaster

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4175
  • Aurë entuluva!
    • Zobacz profil
    • Email
    • Prywatna wiadomość (Offline)
Odp: Garanda - filozofia sztuk
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 20, 2010, 07:06:59 am »
Pomysł na epizod: postać gracza przechadza się alejami Gladmy. Herdain, który idzie z naprzeciwka ewidentnie się wyróżnia. Oczy lśnią zachwytem i ekstazą, zupełnie jak u nałogowca który znowu się poddał, albo - jak u szaleńca. I jeszcze wrażenie niesamowitego skupienia, koncentracji sięgającej szczytu, wycieńczającej zarówno umysł jak i ciało oraz - kiedy już się mijają - wyraźnie odczuwalny podmuch żaru, jakby Herdaina trawiła mordercza gorączka. Tak jest w rzeczywistości: to wszystko są objawy garandyjskiej Ambry, ten Pierworodny szuka teraz natchnienia, metody rozwikłania pewnego palącego problemu, przeszkody na Drodze. Niespodziewanie zatrzymuje się przy postaci i zaczyna przyglądać jakiemuś detalowi wyglądu, dłoni, lewej źrenicy, włosom; nawet jeśli postać nie wie o co chodzi, nie powinna czuć się zagrożona (a w razie czego, każdy Gladmejczyk postara się ją uspokoić). Krótka chwila, która dla Herdaina jest całą wiecznością błękitu; moment później już gna przed siebie i znika w tłumie.
Kilka sesji później, nawet jeśli postać jest już daleko poza Gladmą, przychodzi wieść od tego Pierworodnego: dziękuje za olbrzymi wkład w tworzenie jego Dzieła i zaprasza na prezentację.

Pomysł na kontrast: postać gracza, która dobrze już poznała gladmejskie obyczaje ma okazję zabłysnąć. Jakiś przybysz, na przykład szegen z Ambrii którego twarz pokrywają święte tatuaże, reaguje strachem i agresją na przenikliwe wejrzenie Herdaina-majstra Garandy. Może nie otrząsnął się jeszcze po nieprzyjemnościach związanych z pierwszym wejściem do Twierdzy? Tak czy inaczej, postać ma szansę zachować się prawdziwie po herdaińsku i rozładować nieporozumienie. A nawet jeśli nie zdąży (inni przecież też widzą co się dzieje), gracz zawsze będzie mógł sobie pomyśleć "aha, wiem o co kaman!"
« Ostatnia zmiana: Sierpień 20, 2010, 07:41:17 am wysłana przez Bollomaster »