wklejam poniżej txt. by PinekPunkty Esencji - na początek wystarczy powiedzieć iż odzwierciedlają siłę pragnień i prędkość (efektywność) realizacji celów naszych postaci(?). Ich przyrost zależy przede wszystkim od ilości uwieńczonych sukcesem akcji, szczególnie tych mających duży wpływ na postęp graczy. Może to być zarówno efektywne używanie umiejętności, jak i błyskotliwe pomysły, sprawnie przeprowadzone dialogi, etc.
To co dotychczas olaliśmy to ścieżki oświecenia, czyli różne niejasnomagiczne sposoby zwiększenia prędkości zdobywania PE, a jaśniej doskonalenia się. Obecnie byłbym w stanie przytoczyć tylko Garandę oraz tanelfickie połączenie Umbry i Esencji (hmm może to było nurańskie?). Pewne potencjały mają także Alkemia (zgłębianie wiedzy w odosobnieniu) oraz oraz ścieżki wojowników związane z paroma kultami boskimi (w porównaniu do reszty nie wydają mi się zbyt efektywne). Jest jeszcze to czo osiągnął Mysterio =]
Punkty Esencji mogą być spalane gdy bohaterowi bardzo zależy na zwieńczeniu podjętej akcji sukcesem, bądź gromadzone i wydawane na cechy i umiejętności. Ich ilość szybko przestaje być wystarczająca, 15-20 pd na sesję to standard osiągany przez dobrych graczy, natomiast podniesienie cechy z 5 na 6ty wymaga 300pkt (300/20 = 15 sesji?!) Teoretycznie w tym miejscu zaczyna się jakaś paranoja, w praktyce jest inaczej. Dokąd tylko sięgnę pamięcią widzę sposoby na pokonanie tych problemów, moje i wasze. Uzyskiwaliśmy podniesienie cechy lub umiejętności za darmo; zmniejszaliśmy ich koszta, wreszcie zwiększyliśmy także zasób dostawanych PE (Seishiro i Riodarin - z tego co pamiętam moja postać po odłączeniu się od Rzeźów otrzymuje ich około 30-40 na sesję(

Michał sprawdź to najlepiej na karcie bo nie zwracałem na to wystarczającej uwagi :/)) PE nie są więc czymś determinującym rozwój postaci, to raczej nasze akcje, rasa, specyfika postępowania etc.
Tutaj wypisałem wszystkie sposoby rozwoju postaci "niezgodnego" z klasycznym schematem kupowania jakie zaobserwowałem podczas sesji:
Otrzymanie umiejętności/cechy za darmo:
- przekazanie komuś swej mocy (Ezyr na 2giej sesji Rzeźów przekazuje wytrzymałość(mrok) Viktorowi; Lintra, Viktor i 2boby przekazują ogień Twisterowi nie tracąc go (zdaje się że może się to wydarzyć gdy mag ognia ostro poszaleje))
- wzrost cechy za wybitne osiągnięcia (Riodarin dostaje boosta +1 do woli (ognia) za zmaganie się z magiem cienia (sesja na której był zNPCowany))
- zrost cech ze względu na specyfikę rasy i podejmowane akcje (Seishiro wzmacnia się po odrodzeniu i wyleczeniu ze stanu bliskiego śmierci - cechy i umiejętności walki; po odprawieniu rytuału w Aldorze Riodarin traci część ogienia i zdolności psi w zamian za zwiększenie mroku i swiatła; Tharnelain zostaje zdominowana przez Demona podczas rytuału stając się inną istotą, Eonem; ogień Twistera rośnie po zabiciu aniołów w Aldorze; mrok Riodarina rośnie po wchłonięciu czerni - nagrody za doskonałe (buhaha) wywiązanie się z zadania; cechy Lintry rosną po wchłonięciu znacznej dawki metali - otrzymanej od kowala w Aldorze;
- darmowe poziomy umiejętności (Rzezie otrzymują +1 do zimnej krwi po kilku "nieprzyjemnych" sesjach)
- wysysanie cech za pomocą sztuk Rak'ha i przekazywanie ich innym (jeszcze nie miało miejsca, chyba)
Obniżenie koszt wykupienia umiejętności (przykładu z cechami nie pamiętam):
- magiczne mikstury (Viktor wykupuje za bezcen 'walkę konno/kopią' po wypiciu "mikstury uczenia się")
- odzyskanie zapomnianych umiejętności (niższy koszt "przypominania" poznanych kiedyś umiejętności -> Riodarin, Landon(?); koszt zmniejsza się o połowę)
- nauka za pomocą Rak'ha (zmniejsza koszt o połowę; w połączeniu z odzyskiwaniem pamięci o 3/4??; Szkolenie Khundaina; Szonrai nauczyłą Riodarina podstaw sztuk walki)
- bycie uczonym przez wybitnego mistrza
Zwiększanie przyrostu Punktór Esencji:
- skupienie esencji, ograniczenie się do realizacji jednego celu (Seishiro i Riodarin)
- podąrzanie ścieżką oświecenia (np. Garanda)
- zaistnienie specyficznych okoliczności (sytuacja Alexa)
To co pamiętam oscyluje wokół moich postaci, także każdy z was zapewne przypomni sobie o wiele więcej takich sytuacji. Konsensus mnie zaskoczył:
W nowych rzeziach 3/4 postaci (wliczam tylko postacie graczy) potrafi podnosić swoje statystyki bez wydawania PE:
-Lintra asymiluje metale
-Riodarin wchłania czerń i zna formuły rytuałów
-Twister zwiększa moc po zabiciu anioła
W starych rzeziach 3/5 postaci posiadało takie zdolności:
-Ezyr przekazywania i otrzymywania cech
-Wasyl wysysania cech
-Seishiro wzrost mocy bojowej po stanie bliskim śmierci
Wychodzi na to że ponad połowa naszych postaci ma takie zdolności, mimo że nikt o tym specjalnie nie myślał etc. Większość szarej masy nie posiada ich, ale w błękicie można natknąć się na cały ocean możliwości. W chwili obecnej proponuję skupić się na wymyślaniu "ścieżek oświecenia" tylko z tym elementem stoimy na bakier (reszty jest cała masa, wystarczy tylko wyrwać je czasowi i spisać). Poza Garandą (która dotyczy głównie herdainów i krasnoludy) nic nie zostało dokładnie opisane... a co za tym idzie ciężko coś wybrać, a szkoda, byłby to kolejny ciekawy motyw na sesje zarówno 1postacią jak i grupowe. Praca nad sobą i odkrywanie nowego sposobu patrzenia na świat... nowe dylematy, nowe doznania mrrrrr

Jeśli ktoś ma pomysły to pisać pisać i jeszcze raz pisać
