Moje pomysły:
1. Niedawno oglądałem "Babylon 5", taki serial s-f&fantasy (tak!) gdzie występują tzw. Minbari, rasa istot niezwykle sformalizowanych (co nie znaczy że zawsze opanowanych), posiadająca rytuały dosłownie na wszystko, na każdą czynność. Cechą dodatkową jest dosyć egzaltowana i pompatyczna gadka. Myślę że te motywy (za wyjątkiem zewnętrznej kości czaszkowej!) bardzo fajnie pasują do Jessytów.
2. Kontakty z Bogami: według mnie fundament ich społeczeństwa (społeczeństw?). Myślę że mogłyby występować w wielu rodzajach (godząc w ten sposób twoje Mysterio dwie sugestie). Pierwszy to fizyczna wędrówka przed oblicze Boga. Wbrew pozorom nie jest to aż takie trudne, motyw trochę jak z mitologii greckiej - Jessyci używają tego sposobu raczej po to żeby ucztować, bawić się z Bogami. Inny: wędrówka we śnie - niektórzy Jessyci mogą śnić o błękitowej bramie i szlaku poza nią który prowadzi do siedzib Bogów... Albo TAK:
Jest wiele PIECZĘCI, które Bogowie dali Jessytom w imię swej Miłości dla nich:
Pierwsze trzy to tzw. Pieczęcie Mistyczne:
Pierwsza Pieczęć Tysiąca Uczt: Jessyta może fizycznie odwiedzać Bogów w ich domach i salach biesiad, dzięki czemu poznaje ich lepiej i może zasłużyć na kolejne Pieczęcie.
Druga Pieczęć Błękitnej Bramy: Bóg otwiera w umyśle Jessyty rodzaj vortalu; jeśli Pierworodny tego zapragnie, może zaraz po zaśnięciu stanąć przed "Błękitną Bramą", przekroczyć ją i powędrować bezpiecznym szlakiem do swego przyjaciela. Kontakt jest wtedy trudniejszy (ze względu na ograniczenie percepcji Jessyty).
Trzecia Pieczęć Mostu Światła: Bóg słyszy wezwanie Jessyty dobiegające z prawdziwej ziemi; krzyk w rodzaju "ocal mnie!" i - może na niego odpowiedzieć. Możliwa jest też rozmowa jednego z Drugim (zupełnie jak w Biblii).
Wszystkie Pieczęcie są czymś abstrakcyjnym, ale trzy następne nie mają nawet imion w języku wspólnym; są wyrazem coraz większej bliskości między Bogiem a Jessytą. Ich działanie jest znacznie szersze, mocniejsze:
Czwarta Pieczęć, Jaalevi: znaczenie jest mniej-więcej takie: widząc nieprawość, krzywdę wyrządzaną przez Boga Jessyta może wznieść do niego lament, pytanie "dlaczego?" Chociaż Jaalevii znaczy mniej więcej "jasna odpowiedź", według tradycji Jessytów wszyscy Bogowie na tą Pieczęć odpowiadają zawsze tak samo. Mimo tego, poruszeni żalem przyjaciela/ przyjaciółki nieznacznie hamują swój gniew, czy zamiary. Na przykład na Miasto Obrzeża w Avadorze zaczyna padać deszcz siarki i ognia; ludzie giną dziesiątkami, a kiedy zniszczeją ich domy - zginą wszyscy. Jessyta odwołuje się do Jaalevii i wywołując w Bogu litość nad własnym smutkiem/przerażeniem może wybłagać ocalenie chociaż kilkunastu.
Piąta Pieczęć, Jaad: "jaad" znaczy żar. Jessyta może w każdej chwili wezwać Boga by okazał mu/ jej swoją Miłość - która zstępuje na prawdziwą ziemię w postaci wszystko-palącego ognia i otacza Pierworodnego. A ponieważ jest to Miłość Zazdrosna, w jej żarze żadna inna istota nie może przetrwać.
Szósta Pieczęć, Jeldenooi: wstawiennictwo, Jessyta może wybłagać od Boga wzięcie pod opiekę danej istoty (ale nie Pierworodnego) i szereg łask dla niej: płodność, powodzenie w wojnach, bogactwo, szczęście, nawet wieczne życie ("wniebowzięcie").
Trzy pierwsze Pieczęci służą do wzmacniania więzi z Bogami, przy czym tylko Pierwsza dotyczy ich wszystkich, umożliwia kontakt z niemal każdym. Dwie następne są już przypisane i otrzymywane do konkretnych Bogów; Czwarta do Szóstej wiążą się również z konkretnymi Eonami i polegają na wykorzystywaniu zdobytej przyjaźni. Trochę jak w naszym świecie (albo w Simsach): "jeśli jesteś moim przyjacielem zrób to a to"; "na naszą przyjaźń zaklinam cię..." - Bóg odpowiada, ale siła tego żądania osłabia więzy i jeśli Jessyta nie zadba o nie przy pomocy Trzech Pieczęci, zostaną zerwane. W mechanice tej magii, przyjaźń Boga miałaby konkretną (znaną tylko MG!) wartość liczbową, zwiększaną przez działania oparte na Pieczęciach 1-3. Gracz prowadzący Jessytę znałby ją tylko w przybliżeniu. Wykorzystanie Pieczęci od 4-6, ich wariantów oraz innych Pieczęci (patrz niżej) kosztowałoby pewną liczbę "punktów przyjaźni Boga" (np. 4k6) - w ten sposób Gracz musiałby cały czas oceniać, szacować na co może sobie pozwolić (zachowanie jak najbardziej pożądane w kontakcie z Bogiem, który przecież nie jest wujkiem z Ameryki). Inna fajna mechaniczna opcja to zabawa kostkami obrazująca stopień znajomości, poznania Boga. Np. Pieczęć Jaad kosztowałaby 4k10 punktów (dajmy na to) i bazowo wynik jest tajny, ale Jessyta dobrze znający owego Boga poznawałby wartości na jednej-dwóch kostkach.
Kolejne Pieczęci dzielą się na dwa zasadnicze rodzaje:
-"Pieczęci Osobiste" od 8 do kilkudziesięciu (co najmniej) - są to "autorskie" Pieczęci poszczególnych Jessytów odwołujące się do Bogów w najróżniejszy sposób;
-"Potęgi Pieczęci" od 4 do 6 i 8 wzwyż - czyli Pieczęci Szesnasta, Dwudziesta Piąta, Trzydziesta Szósta, itd. Na przykład Trzydziesta Szósta Pieczęć - albo "Druga Potęga Szóstej Pieczęci" - (oparta na Jaldenooi; nazywa się trochę inaczej) oddaje w opiekę Boga całą rodzinę/klan/plemię. Trzecia - naród (?), a Czwarta ("Czwarta Potęga Szóstej Pieczęci") - Pierworodnego. Nie wiem, czy da się wymyślić sensowne Potęgi dla każdej Pieczęci, zobaczymy (zobaczę) w przekminiając je na bieżąco. Inny przykład: Pieczęć Jaad (Piąta) ma to do siebie że kolejne jej Potęgi ograniczają manifestację Bożej Miłości. Pierwsza Potęga Piątej Pieczęci Jaad (pełna nazwa brzmi epicko) wypala dziesiątki kilometrów kwadratowych (właściwie obszar zależy od ilości "punktów przyjaźni", ciekawy sposób ich szacowania), ale Druga Potęga to zasięg znacznie mniejszy, a na wyższych poziomach wynosi on "zaledwie" kilkadziesiąt/kilka metrów, dzięki czemu Jaad może być używana bojowo (tzn. wcześniej również może - ale wypaliłaby wszystkich sprzymierzeńców).
Podsumowanie
-nie, Jessyci to nie lud wojenny, ale w razie W potrafią bronić się bardzo skutecznie; nie są również agresywni i starają się nie prowokować konfliktów aby nie trwonić magii Pieczęci na bezsensowną destrukcję. Na pewno więcej dla nich jest warte uratowanie kogoś spod ręki Boga (Jaalevia) niż wypalenie legionu razem z ziemią na której stoi (Jaad).
-Pieczęcie Mistyczne: od 1 do 3, raczej nie posiadają Potęg. Tylko Pierwsza Pieczęć jest dana każdemu Jessycie od urodzenia; każdą inną musi zdobyć.
-Pieczęcie Mocy: od 4 do 6, dane od Bogów, większość (wszystkie?) ma Potęgi;
-Pieczęcie Osobiste: od 8 w górę, stworzone przez konkretnych Jessytów i zatwierdzone przez Bogów, mogą mieć Potęgi;
-Pieczęcie Potęg: zwielokrotnione, wzmocnione Pieczęcie Mocy lub Osobiste.
-bardzo ważne: Pieczęcie 2-6 i 8+ są przypisane konkretnym Bogom, nie dotyczą całego Panteonu.